Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJonsmoen, Kari Mari
dc.contributor.authorGreek, Marit
dc.date.accessioned2018-02-12T07:41:56Z
dc.date.accessioned2018-08-06T12:48:57Z
dc.date.available2018-02-12T07:41:56Z
dc.date.available2018-08-06T12:48:57Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationJonsmoen KM, Greek M. På stø kurs inn i akademia?. NOA. Norsk som andrespråk. 2017;33(1):5-32en
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6031
dc.description.abstractStudieforberedende program i videregående skole skal forberede elevene til videre studier. Elever med norsk som andrespråk som har fullført videregående skole og fått studiekompetanse, skal dermed ha oppnådd akademisk tekstkyndighet og et avansert andrespråk. Likevel viser studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus at mange studenter med norsk som andrespråk har store utfordringer med å møte profesjonsstudienes krav til fagskriving. Artikkelen setter søkelyset på seks elever med norsk som andrespråk i videregående skole. I en kvalitativ studie følger vi disse seks elevene i alle norsktimene gjennom deres avsluttende år. Vi ser nærmere på deres tekstforståelse og skriveferdigheter, og hvorvidt de utvikler akademisk tekstkyndighet. Funnene viser at til tross for mye skriving og arbeid med tekst- og sjangeranalyse i klasseromssituasjoner, har samtlige informanter behov for å øke sin akademiske tekstkyndighet for å være tilstrekkelig forberedt til framtidige profesjonsstudier. De trenger dessuten hjelp til å bygge opp en revisjonskompetanse og utvikle strategier for videre språkutvikling. Studien konkluderer med at akademisk tekstkyndighet må vektlegges i fagundervisninga, både i videregående skole og i profesjonsstudiene.en
dc.language.isonben
dc.publisherNovus forlagen
dc.relation.ispartofseriesNOA - Norsk som andrespråk;Årgang 33 1/ 2017
dc.rightsForfattere beholder opphavsretten og gir tidsskriftet rett til første publisering av arbeidet. En Creative Commons-lisens (CC BY-SA 4.0) gir samtidig andre rett til å dele arbeidet med henvisning til arbeidets forfatter og at det først ble publisert i dette tidsskriftet. Ingen DOI-identifikator er funnet for denne artikkelen/dokumentet.en
dc.subjectAkademisk tekstkyndigheten
dc.subjectFagskrivingen
dc.subjectAndrespråk - Norsk språken
dc.subjectMetaspråklig bevisstheten
dc.subjectLiterasiteten
dc.titlePå stø kurs inn i akademia?en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2018-02-12T07:41:56Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1474804
dc.source.journalNOA. Norsk som andrespråk


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel