Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBreunig, Karl Joachim
dc.contributor.authorSkjølsvik, Tale
dc.date.accessioned2017-10-20T22:11:39Z
dc.date.accessioned2017-10-23T12:10:45Z
dc.date.available2017-10-20T22:11:39Z
dc.date.available2017-10-23T12:10:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationBreunig KJ, Skjølsvik T. Digitalisering av kunnskapsarbeid – utvikling, hindringer og drivere i virtuelle advokatfirma. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2017(6):51-61language
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.issn1500-6069
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5319
dc.description.abstractDigitalisering vil fundamentalt endre strategi, organisering og verdiskaping i kunnskapsintensive virksomheter. Mens tidligere te knologiutvikling i stor grad har påvirket arbeidsinten siv virksomhet, byr digital teknologi på muligheter for å endre kunnskapsarbeid og organisering av dette arb eidet. For å studere effekter av digitalise ring ser vi i denne artikkelen på profesj onelle tjenestebedrifter so m en illustrativ case. Eksempler på profesj onelle tjenestebedrift er er advokatfirmaer, revisjonsselskaper og konsulentselskaper. Eksisterende forskning har vist til denne typen virksomheter so m eksempler på kunns kapsorganisasjoner hvor digitalisering er forventet å ha en utstrakt innflytelse – uten at det er dokumen tert hvordan disse virksomhetene vil endre seg. I denne artikkelen pr esenteres funn fra et pågående forskningsp rosjekt om effekten av digitalisering på advokatfirmaer i U SA og Storbritannia. Vår studie viser at det ikke lenger er slik at d et er forbeholdt store etablerte virksomheter å utny tte nye teknologiske muligheter. D agens teknologi gjør det mulig for små virksomheter å ta i bruk forhol dsvis rimelig «hyllemetervare» f or å effektivisere arbei d, nå internasjonale markeder og samarbeidspartnere s amt kommunisere mer direkte med markedet. Selv om mye medieoppmerksomhet ha r vært rettet mot so fistikert teknologi, s lik som kunstig intellige ns, viser vår studie at store endringer allerede skj er ved bruk av rimelig teknologi – på en smart måte. I sum muliggjør dette kostnadsreduksjon, skalerbarhet og tett interaks jon med kollege r og kunder uavhengig av fysisk tilstedeværelse.language
dc.language.isonblanguage
dc.publisherFagbokforlagetlanguage
dc.subjectDigitaliseringlanguage
dc.subjectStrategiarbeidlanguage
dc.subjectKunnskapsbaserte virksomheterlanguage
dc.titleDigitalisering av kunnskapsarbeid – utvikling, hindringer og drivere i virtuelle advokatfirmalanguage
dc.typeJournal articlelanguage
dc.typePeer reviewedlanguage
dc.date.updated2017-10-20T22:11:39Z
dc.description.versionpublishedVersionlanguage
dc.identifier.cristin1493891
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel