dc.contributor.author | Lefdal, Else Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2017-03-05T18:11:13Z | |
dc.date.accessioned | 2017-03-30T09:14:41Z | |
dc.date.available | 2017-03-05T18:11:13Z | |
dc.date.available | 2017-03-30T09:14:41Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.citation | Lefdal EM. (est)etikk takk! Om holdninger til og kunnskaper om design. Kolofon, HiOA Rapport; 2007. 150 p. | language |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/4592 | |
dc.description | Master i formgiving, kunst og håndverk | |
dc.description.abstract | Masteroppgave 2007 nr 15: Masteroppgaven handler om;
- etisk design; at brukersentrert design, økologisk design, universell design er etiske designbegreper. I oppgaven argumenteres det for; økt breddeforståelse for design, en strukturering av etiske designbegreper og Et etisk designperspektiv. Jan Michls redesignperspektiv og Viktor Papaneks teorier om sosial- og moralsk designbevissthet danner et teoretisk utgangspunkt for oppgaven.
- design i skolen. Som tittelen (Est)etikk takk! – om holdninger til og kunnskaper om design signaliserer, er Else Margrethe Lefdal opptatt av designdidaktiske spørsmål knyttet til estetikk-etikk.
- design for barn. Den praktisk-estetiske delen av masteroppgaven dreier seg om brukerstyrt redesign av ”målekassen” - en anordning for å måle spedbarns lengde. I tillegg til litteraturstudier har undersøkelsen bestått av observasjon og intervjuer med brukere av produktet.
- holdninger til og kunnskaper om design. I intervjuene, analyser og drøftinger, samt i eget praktisk-estetisk arbeid med redesign belyses oppgavens problemstilling ”Hva kan en undersøkelse av et produkt innen helsevesenet, synliggjøre angående holdninger til og kunnskaper om design?”. | language |
dc.title | (est)etikk takk! Om holdninger til og kunnskaper om design | language |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2017-03-05T18:11:13Z | |
dc.description.version | publishedVersion | language |
dc.identifier.cristin | 1455828 | |
dc.source.isbn | 9788257945961 | |