Search
Now showing items 1-10 of 46
Kompetente nyutdannede lærere: Et spørgsmål om gode lærerteam - eller om den rette mentorordning?
(Forlaget Unge Pædagoger, 2011)
Artikkelen pointerer at det er mulig å forstå hvorfor en inkluderende arbeidsplasskultur og faglig og emosjonelt støttende samarbeidsformer kan være minst like viktig for mestringsforventning og trygghet som hvor lenge man ...
Læring i yrket : i møtet mellom erfarne og nyutdannede
(Tapir Akademisk Forlag, 2010)
Nyutdannede og erfarne lærere som samarbeider systematisk om planleggingen og gjennomføringen av undervisningen har høyere opplevd mestring enn de som ikke gjør det. Kollegiale fellesskap er viktige for både nyutdannede ...
Profesjonalitet under press? Ein studie av førskulelærarar si meistring av rolla i lys av kvalifiseringa til yrket og arbeidsdelinga med assistentane
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)
Denne avhandlinga handlar om førskulelærarar si meistring av rolla i lys av kvalifiseringa til
yrket og samarbeidet med assistentane. Førskulelærarane arbeider i eit felt som er statleg
regulert, men der mange av ...
Agentbasert modellering : en del av samfunnsvitenskapenes verktøykasse
(Universitetsforlaget, 2010)
Agentbasert modellering – en del av samfunnsvitenskapenes verktøykasse
I denne artikkelen introduserer vi agentbaserte modeller og gir eksempler på hvordan slike modeller har vært brukt i analyser av sosiale fenomener. ...
Experiences of moving: A history of women and sport in Tanzania
(Taylor & Francis, 2013-08-14)
Although the literature on the history of sports in Africa is growing, the literature on women and sports sport in Africa remains limited. This article explores women and sport in Africa through a focus on women’s experiences ...
How early and how long?
(Høgskolen i Oslo og AkershusNettverket Barnehageliv, 2012-01)
Day care centres have become a normal part of Norwegian childhood, even among quite small children.
In 1970 less than 3 per cent of Norwegian children of pre-school were enrolled. At the end of 2009 as much as 70
per ...
Deltidsarbeid på retur? : en sammenlikning av tre kull sykepleiere utdannet i 1977, 1992 og 2003
(Institutt for SamfunnsforskningUniversitetsforlaget, 2010)
Denne studien belyser sykepleieres bruk av deltid fra 1970-tallet og fram til i dag. Spørsmålet som tas opp er om den langvarige deltidstrenden blant sykepleiere videreføres blant de som er nyutdannede i dag. Resultatene ...
Reshaping teacher professionalism. An analysis of how teachers construct and negotiate professionalism under increasing accountability
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2013)
This thesis explores how the teacher profession in Norway constructs and negotiates professionalism
when teacher professionalism is reconstructed in national policy. I am particularly concerned with the
increased policy ...
Rekruttering til og avgang fra læreryrket 1975-2010
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2016)
Avhandlingen undersøker endringer i rekruttering til og avgang fra læreryrket i Norge mellom 1975og2010. Studien fokuserer på allmennlærere og lærere med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og universitetsutdanning ...
Novice teachers and how they cope
(Taylor & Francis, 2013-10-17)
Teachers often describe their first teaching job following graduation as a shocking experience. This description raises several questions: Do novice teachers actually have a lower level of coping than experienced teachers? ...