Browsing Centre for the Study of Professions by Issue Date
Now showing items 1-20 of 166
-
Aspects of professionalism. Collective nursing – personalised teaching?
(Nordic Academic Press, 2007) -
Læring i yrket : i møtet mellom erfarne og nyutdannede
(Tapir Akademisk Forlag, 2010)Nyutdannede og erfarne lærere som samarbeider systematisk om planleggingen og gjennomføringen av undervisningen har høyere opplevd mestring enn de som ikke gjør det. Kollegiale fellesskap er viktige for både nyutdannede ... -
Agentbasert modellering : en del av samfunnsvitenskapenes verktøykasse
(Universitetsforlaget, 2010)Agentbasert modellering – en del av samfunnsvitenskapenes verktøykasse I denne artikkelen introduserer vi agentbaserte modeller og gir eksempler på hvordan slike modeller har vært brukt i analyser av sosiale fenomener. ... -
Deltidsarbeid på retur? : en sammenlikning av tre kull sykepleiere utdannet i 1977, 1992 og 2003
(Institutt for SamfunnsforskningUniversitetsforlaget, 2010)Denne studien belyser sykepleieres bruk av deltid fra 1970-tallet og fram til i dag. Spørsmålet som tas opp er om den langvarige deltidstrenden blant sykepleiere videreføres blant de som er nyutdannede i dag. Resultatene ... -
Michezo : dance, sports and politics in Tanzania
(Slovene Anthropological Society, 2010)This paper serves to demonstrate the manner in which body practices both reflect and, in turn, subtly shape the political contexts and purposes within which they occur. While governments may pay particular attention to ... -
Det relasjonelle aspektet ved lærerrollen
(Universitetsforlaget, 2010)Læreryrket beskrives både som en relasjonsprofesjon og en omsorgsprofesjon, og gode relasjoner mellom lærer og elev blir i mange studier vurdert som en sentral faktor når det gjelder elevenes læring. Dette aktualiserer ... -
Employment Status and Commitment to Work in Professions
(SAGE Publications, 2010-02)The main question in the article is to what degree underemployed and overemployed professionals are committed to the profession and the organization which employs them. Ten professional groups are included in the study ... -
Pooling of Economic Resources : a Comparison of Norwegian Married and Cohabiting Couples
(Oxford University Press, 2010-06-24)Using Norwegian survey data (n=4116), we study couples’ likelihood of pooling their economic resources. The proportion of cohabiting couples to married couples is high in Norway. In addition, over the last decades, tax ... -
Efter eget skön: om beslutsfattande i professionellt arbete
(Förbundet för forskning i socialt arbete (FORSA), 2011)Denne artikel skiljer mellan en strukturell och en epistemisk förståelse av skön (discretion): å ena sidan skön som ett handlingsutrymme, å andra sidan skön som resonerande om vad som bör göras under betingelser av ... -
Hvite person, hvor går du? : om forskerposisjon og norskhet
(Novus, 2011)Artikkelen argumenterer for at synliggjøring av egen forskerposisjon i en ikkenorsk kontekst kan si noe om hvithet og norskhet som en taus posisjon. Artikkelen baserer seg på materiale fra to antropologiske feltarbeid i ... -
Kompetente nyutdannede lærere: Et spørgsmål om gode lærerteam - eller om den rette mentorordning?
(Forlaget Unge Pædagoger, 2011)Artikkelen pointerer at det er mulig å forstå hvorfor en inkluderende arbeidsplasskultur og faglig og emosjonelt støttende samarbeidsformer kan være minst like viktig for mestringsforventning og trygghet som hvor lenge man ... -
Lavt sensorsamsvar : kan det bedres?
(Universitets- og høgskolerådet, 2011)Etter innføringen av Kvalitetsreformen er kravet om ekstern sensur redusert betydelig i høgre utdanning. Antallet sensorer er også redusert. Dermed forutsettes det at sensureringen holder høy kvalitet, også når den bare ... -
Legesentrert og pasientsentrert klinisk kommunikasjon blant leger utdannet før og etter Oslo96-reformen
(The Norwegian Medical Society, 2011)Universitetet i Oslo innførte i 1996 en ny studiemodell ved sin medisinutdanning (Oslo96) hvor blant annet klinisk kommunikasjonsundervisning står sentralt. Tidligere evalueringer av selvrapporterte kommunikasjonsferdi ... -
Towards a Sociocultural Perspective on Identity Formation in Education
(Routledge, 2011-01-19)This article discusses a sociocultural approach to processes of identity that has implications for how we understand learning and identity formation in education. Focusing on the socially constructed and culturally figured ... -
Autonomy, Candour and Professional Teacher Practice: A Discussion Inspired by the Later Works of Michel Foucault
(Wiley-Blackwell, 2011-08-22)Autonomy is considered to be an important feature of professionals and to provide a necessary basis for their informed judgments. In this article these notions will be challenged. In this article I use Michel Foucault’s ... -
Early-career income trajectories among physicians and dentists : the significance of ethnicity
(Oxford University Press, 2011-09-07)This article analyses early-career income trajectories among non-Western immigrant and native-born physicians and dentists in Norway. Register data comprising all medical and dental graduates from Norwegian universities ... -
Relasjonsorientert praksis og stabile læringsfellesskap : kontekstuelle og relasjonelle forhold i klasserom på skoler med lite atferdsproblemer
(Dafolo, 2011-11)Denne artikkelen presenterer og diskuterer kontekstuelle forhold i klasserom med henholdsvis store og små kjennetegn på atferdsproblemer. Ut fra en stor undersøkelse ble tre skoler med lite atferdsproblemer og tre skoler ... -
De politiserende embetsmenn : en tradisjon i norsk forvaltning
(Nordisk Administrativt Forbund på Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2011-12)Min analyse samler seg om de to store reformregimer i moderne norsk historie, embetsmannsstaten (1814-1884) og arbeiderpartistaten (1945-1981). Derved aksentueres en kontinuitet mellom disse to som eliteregimer. I sentrum ... -
The valuation of knowledge and normative reflection in teacher qualification. A comparison of teacher educators, novice and experienced teachers.
(Elsevier, 2012)The transition from teacher education to work in schools has been described as an “epistemic clash”. Teacher educators’, novice teachers’ and experienced teachers’ valuation of the academic, practical and normative demands ... -
Professional Autonomy versus Corporate Control
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012)Professionalism and bureaucracy tend to be understood as incompatible systems of work organization, represented by the ideals of collegiality and auton-omy versus control and supervision. I present a historical case study ...