Sikre kort, kjærlighet og minner - En studie av seks personers verdifulle klær
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3341Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Jeg ønsker å bidra til et skifte mot en mer miljøvennlig og etisk motebransje som tar
hensyn til hvordan klær faktisk brukes og hvilken betydning de har for oss. Det er til nå
utviklet lite kunnskap rundt klærs verdi. I denne masteroppgaven benyttes derfor
kvalitative semistrukturerte forskningsintervjuer og garderobemetoden for å utforske seks
personers tanker om hvilke klær i deres garderobe som har høyest verdi for dem og på
hvilken måte. Garderobemetoden innebærer at det materielle tilkjennes en sentral posisjon
i diskusjoner og i forskning på klær. Utvalget består av tre kvinner og tre menn mellom 22
og 26 år med ulik studie- og arbeidsbakgrunn. Studien viser at klær kan ha flere former for
verdi, som her inndeles i syv kategorier og knyttes til 1) tid og minner, 2) komfort og
velvære, 3) kjærlighet, 4) uovervinnelighet, 5) egen stil og personlig uttrykk, 6) nyhet og
mote og 7) pengeverdi. Felles for de registrerte klærne er at de brukes mye. Slik blir de
bærere av minner og kan hjelpe oss å huske det vi ellers kunne ha glemt. Klær kan gi en
følelse av trygghet og selvstendighet, og samtidig representere bånd til andre mennesker.
Her blir kjærlighet et sentralt tema. Videre kan klær være verdifulle ved å muliggjøre at ytre
omstendigheter takles bedre ved å holde oss tørre og varme. Informantene forteller om en
følelse av uovervinnelighet. Mange av plaggene som er registrert i studien er verdifulle for
informantene av flere årsaker, og hører derfor hjemme i flere kategorier. De fem første
kategoriene er de viktigste formene for verdi, samtidig som de to siste er tatt med fordi de
har preget ideer om klær og verdi. Gjennomsnittsalder for de 63 registrerte plaggene er
om lag 4 år, noe som kan tyde på at det nye ikke er det viktigste for informantene. Ved å
undersøke menneskers forhold til klær og verdi, kan vi lære mer om oss selv og tingene vi
omgir oss med. Dette er kunnskap som både etterlyses og som med fordel kan settes i
sammenheng med blant annet design-praksis. Dette vil kunne bidra til at det produseres
klær som har større potensiale for å bli likt, brukt og tatt vare på over lengre tid. By undertaking this research I intend to investigate the way clothes are used and the
underlying meanings they can have for us, in order to contribute to a shift towards a more
environmentally friendly and ethical fashion industry. This is a research area that deserves
further exploration. I have focused on six peoples’ wardrobes and undertaken qualitative
research methods such as semi structured interviews and the wardrobe method in order to
explore which clothes have the most value for the owner and in what way. The wardrobe
method involves placing a greater emphasis on the material in discussions and research
on clothes. The sample consists of three men and three women between the ages of 22
and 26 with different work and educational backgrounds. This study brings to light that
clothes can be valuable in several ways, which are sorted into seven categories: 1) time
and memories, 2) comfort and well-being, 3) love, 4) invincibility, 5) personal style and
expression, 6) novelty and fashion, and 7) pecuniary value. A common theme that was
exposed is that the registered clothes are all worn often. As follows they carry memories
and help us remember things we otherwise would forget. Clothes have the ability to give a
sense of security and independence, while at the same representing bonds between
people. In this way love becomes a central theme. Furthermore, clothes can be valuable in
that they protect our extremities by keeping us dry and warm. Clothes can make the
participants feel invincible. Most of the registered garments adhere to several different
categories and therefore they are valuable to the participants for a number of reasons. The
most important forms of value are found in the first five categories, but the final two are
also presented due to the impact they have on ideas of clothes and value. The 63
garments in this study have an average of about 4 years, this can indicate that novelty is
not the priority for my participants. By focusing on how clothes can be valuable for people
we can learn more about ourselves and the objects we are surrounded with. This type of
knowledge is imperative, and the design-field can benefit from it. In doing so we can
design clothes that have the potential to be loved, worn and looked after.
Beskrivelse
Master i estetiske fag