• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centre for Senior Citizen Staff
    • SEN - Documents
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centre for Senior Citizen Staff
    • SEN - Documents
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Fra grandiositet til gjensidighet. Utdrag fra en psykoterapi med en narcissistisk forstyrret gutt

    Thumbnail
    Abstract
    Såvidt jeg vet har ingen prøvd å evidensbasere at psykodynamisk orientert leketerapi ”virker”. Selv om jeg mener at vi også må fremme forskning som virker så høyt som mulig i evidens-hierarkiet, kan det også være viktig å; A, beskrive langvarige terapier i detalj og; B, tolke det som beskrives med teoretisk rimelige konsistente begreper og; C, bruke A og B for å sammenholde klinikk og teori – over tid. Er det et mønster i dette materialet som peker i retning av en årsak og virkningssammenheng? Eller, er det for mye i materialet som taler imot? Resonnementet er noe av det samme som brukes i moderne kasusforskning (Elliott, 2002). Selv om jeg stort sett har arbeidet med voksne i langtids psykodynamisk psykoterapi, er det én barneterapi jeg ofte kommer tilbake til i mine terapirefleksjoner. Jeg mener selv at terapiforløpet over fire år omfatter et så rikt materiale og som ligger så tett opp til sentrale dynamiske begreper, at denne terapien bør beskrives. Dessuten ble barnet faktisk svært mye bedre! Men årsaken til bedringen bør selvfølgelig diskuteres.
    URI
    http://hdl.handle.net/10642/3194
    Collections
    • SEN - Documents
    Date
    2015
    Author
    Nerdrum, Per
    Show full item record
    1332011.pdf (259.6Kb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc