Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStavnås, Clara Christina Myhren_US
dc.contributor.authorNielsen, Liv Mereteen_US
dc.date.accessioned2016-02-24T09:05:16Z
dc.date.available2016-02-24T09:05:16Z
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.citationStavnås, C. C. M., & Nielsen, L. M. (2015). Tegning og fagspråk - et kritisk blikk på lærebøker i tegning som benyttes i faglærerutdanning. FORMakademisk, 8(3).en_US
dc.identifier.issn1890-9515en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1305254en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3041
dc.description.abstractStudier av bøker på studentenes pensumlister er en indikator på studiets profil og i hvilken grad studiet er forskningsbasert. I denne artikkelen har vi fokus på lærebøker i tegning for faglærerstudenter i formgiving, kunst og håndverk. Denne artikkelen har fokus på en analyse av de lærebøkene som ble benyttet ved grunnstudiet i faglærerutdanningen i Oslo studieåret 2014/2015 og hvordan kontur og linje blir omtalt og knyttet til uttrykk i bøkene (Stavnås, 2015). De fleste av disse er oversatte lærebøker med førstegangsutgivelser i tidsrommet 1983–1988. Bare én av bøkene, Billedrom av Per Rauset (1989), er skrevet av en norsk forfatter. Lærere ved faglærerutdanningene i Oslo, Notodden og Volda, oppgir at de benytter egne kompendier som ikke er utgitt på forlag. Mot slutten av artikkelen drøftes hva som kan ligge til grunn for at det ikke er utviklet flere norske offentlig tilgjengelige læremidler i tegning som holder høgskolenivå.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.relation.ispartofseriesFORMakademisk;8(3)en_US
dc.subjectTegningen_US
dc.subjectLærebøkeren_US
dc.subjectFagterminologien_US
dc.subjectUttrykken_US
dc.subjectKonturen_US
dc.subjectLinjeren_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Arkitektur- og designteori: 142en_US
dc.titleTegning og fagspråk - et kritisk blikk på lærebøker i tegning som benyttes i faglærerutdanningen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionThis work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Licenseen_US
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.1561


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel