• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Technology, Art and Design
    • TKD - Department of Art, Design and Drama
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Technology, Art and Design
    • TKD - Department of Art, Design and Drama
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Tegning og fagspråk - et kritisk blikk på lærebøker i tegning som benyttes i faglærerutdanning

    Thumbnail
    Abstract
    Studier av bøker på studentenes pensumlister er en indikator på studiets profil og i hvilken grad studiet er forskningsbasert. I denne artikkelen har vi fokus på lærebøker i tegning for faglærerstudenter i formgiving, kunst og håndverk. Denne artikkelen har fokus på en analyse av de lærebøkene som ble benyttet ved grunnstudiet i faglærerutdanningen i Oslo studieåret 2014/2015 og hvordan kontur og linje blir omtalt og knyttet til uttrykk i bøkene (Stavnås, 2015). De fleste av disse er oversatte lærebøker med førstegangsutgivelser i tidsrommet 1983–1988. Bare én av bøkene, Billedrom av Per Rauset (1989), er skrevet av en norsk forfatter. Lærere ved faglærerutdanningene i Oslo, Notodden og Volda, oppgir at de benytter egne kompendier som ikke er utgitt på forlag. Mot slutten av artikkelen drøftes hva som kan ligge til grunn for at det ikke er utviklet flere norske offentlig tilgjengelige læremidler i tegning som holder høgskolenivå.
    URI
    http://hdl.handle.net/10642/3041
    Collections
    • TKD - Department of Art, Design and Drama
    Date
    2015
    Author
    Stavnås, Clara Christina Myhr
    Nielsen, Liv Merete
    Show full item record
    1305254.pdf (312.8Kb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc