Search
Now showing items 1-10 of 54
Førskolebarns deltakelse i hverdagslivet : en utprøving av kartleggingsinstrumentet Assessment of Preschool Children’s Participation
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for helsefag, 2011)
Bakgrunn og hensikt: Deltakelse som et helserelatert begrep kan knyttes til Verdens helseorganisasjons klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) hvor deltakelse definert som å ”engasjere seg i ulike ...
Helsesøstres erfaringer med å fremme god psykisk helse blant barn og unge: Hva mener helsesøstre har betydning for å fremme god psykisk helse blant barn og unge og hvilke utfordringer møter de i dette arbeidet?
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, 2019)
Bakgrunn: Helsesøstre har en sentral rolle når det gjelder å fremme de unges helse. Imidlertid er det noe uklart hva som har betydning for barn og unges mestring av egen helse og hvilke utfordringer helsesøstrene møter i ...
”Jeg kan følge med og kanskje lære meg det” - En kvalitativ studie med fokus på opplevelser av deltakelse og mestring i faget kroppsøving hos barn med funksjonsnedsettelser.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2013)
Bakgrunnen for denne studien er politiske føringer om viktigheten av å drive med fysisk
aktivitet, og deltakelse i samfunnet for øvrig. Forskning peker i retning av at barn med
funksjonsnedsettelser er vanskeligstilte i ...
En evaluering av hvordan helsemyndigheter i utvalgte land utvikler og formidler kostråd som omhandler frukt og grønnsaker til barn
(Høgskolen i Akershus, 2013)
Bakgrunn: Frukt og grønnsaker er viktige komponenter for et sunt kosthold, og et rikelig inntak er viktig for barns utvikling og vekst og kan redusere risikoen for en rekke sykdommer. Studier viser at inntaket av frukt og ...
Repetert lesing som metode for å øke flyt og forståelse: en gjennomgang av teorier og studier, artikkel 1. Repetert lesing som metode for å forbedre leseflyt for voksne innvandrere: En empirisk studie, artikkel 2
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2013)
Repeated reading is a method which has been well documented, and has been used for years in teaching children to read. It is not a learning to read method, but a supplement to learning to read. The background for this ...
Koordinatorrollen – det muliges kunst? En kvalitativ studie om erfaringer med å være koordinator for barn og unge med behov for langvarige, sammensatte og tverrfaglige tjenester
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for fysioterapi, 2020)
Retten til individuell plan og koordinator er nesten 20 år gammel. Forskning viser at brukere løfter frem koordinatoren som avgjørende, og fremhever hvor viktig koordinatorfunksjonen er for dem. Det er derimot lite forskning ...
Grønnsaksservering i barnehagen: En kvalitativ studie av styrere og pedagogiske lederes erfaringer knyttet til grønnsaksservering og hvordan de mener at de kan påvirke barnas grønnsaksinntak
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2015)
Bakgrunn og hensikt: Studier viser at grønnsaksinntaket til barn er for lavt. Grunnlaget for etablering av gode matvaner legges i barneårene. Barnehagen er en helsefremmende arena, og det er viktig å tilrettelegge for et ...
Hvilke miljøfaktorer i barnehagen kan påvirke barns grønnsaksinntak, og hvordan kan disse miljøfaktorene endres? Utvikling og pretest av potensielle tiltak for å øke grønnsaksinntaket til 3-5 år gamle barn i barnehagen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2015)
Bakgrunn: Sykdomsbildet nasjonalt og internasjonalt preges av ikke-smittsomme sykdommer, og det er gode holdepunkter for at disse kan forebygges blant annet ved å endre livsstil. Grønnsaksinntaket i befolkningen er for ...
Tillit til velferdstjenester? Innvandrerforeldre med barn med spesielle behovs møter med hjelpeapparatet
(Universitetsforlaget, 2017)
Artikkelen belyser hvordan foreldre med innvandrerbakgrunn beskriver tillit til velferdstjenester når de har et barn med spesielle behov, og hvordan dette innvirker på deres tilhørighet i samfunnet. Studien består av 27 ...