Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring Tapte nettverk og svekket skoletrivsel?
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2519Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Hegna, K. (2013). Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring. Tidsskrift for Ungdomsforskning, 13(1), 49-79. http://www.nova.no/asset/6728/1/6728_1.pdfSammendrag
Studien analyserer endringer i skoleengasjement, trivsel på skolen, fagligselvforståelse og sosiale relasjoner til venner, familie og lærer i forbindelse medovergangen til videregående skole, og undersøker om det er forskjell mellomungdom med og uten innvandringsbakgrunn. Analysene er basert på enlongitudinell surveyundersøkelse av 1660 Oslo-ungdommer født 1992, som bleintervjuet ved avslutningen av 10. trinn og midt i 2.trinn på vgs. Sammenlignetmed unge med norskfødte foreldre opplever ungdom med innvandringsbakgrunnen sterkere nedgang i konsentrasjon og skoleengasjement, akademisk selvbilde,skoletrivsel, antall nære venner og faglig-sosial støtte fra en lærer i overgangen tilvideregående, særlig i studiespesialiserende studieretning. Nedgangen iskoletrivsel og akademisk selvbilde skyldes at enkelte påbegynner utdanningenmed noe svakere resultater fra grunnskolen, men vel så mye at de opplever ennedgang i vennenettverk og faglig-sosial støtte fra læreren på sin nyevideregående skole.