Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPalm, Kirstenen_US
dc.contributor.authorStokke, Ruth Seierstaden_US
dc.date.accessioned2014-03-31T07:38:25Z
dc.date.available2014-03-31T07:38:25Z
dc.date.issued2013en_US
dc.identifier.citationPalm, K. & Stokke, R.S. (2013). Early Years Literacy Program - en modell for grunnleggende lese-og skriveopplæring i flerspråklige klasserom? Norsklæreren, (4)en_US
dc.identifier.issn0332-7264en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1079963en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1934
dc.description.abstractI denne artikkelen presenterer vi et forsknings- og utviklingsprosjekt knyttet til en modell for den grunnleggende lese- og skriveopplæringen på første til fjerde trinn i grunnskolen som kalles Early Years Literacy Program (EYLP). Denne modellen, eller programmet, er en form for stasjonsundervisning der en lærerstyrt stasjon med veiledet lesing er et sentralt punkt. Elevene er delt inn i grupper ut fra lesenivå, og i løpet av en økt med stasjonsundervisning arbeider de seg gruppevis gjennom ulike aktiviteter på faste stasjoner. I Oslo kommune var det skoleåret 2012–13 64 skoler som brukte denne arbeidsmåten, og den praktiseres også mange andre steder i landet. Artikkelen presenterer for det første to mindre spørreundersøkelser blant lærere i Oslo om deres erfaringer med å arbeide på denne måten og omfanget av arbeidsformen. Dernest legger vi fram resultater fra klasseromsstudier på tredje årstrinn, der fokus særlig har vært på de selvdrevne stasjonene hvor elevene må løse ulike arbeidsoppgaver uten hjelp. Vi diskuterer konsekvenser arbeidsmåten kan ha for flerspråklige elever i de svakeste lesegruppene, og i hvilken grad EYLP kan fremme lese- og skriveutvikling i tråd med intensjonene.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesNorsklæreren;(4)en_US
dc.subjectLeseopplæringen_US
dc.subjectSkriveopplæringen_US
dc.subjectGrunnskolenen_US
dc.subjectEYLPen_US
dc.subjectEarly Years Literacy Programen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleEarly Years Literacy Program - en modell for grunnleggende lese-og skriveopplæring i flerspråklige klasserom?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel