Search
Now showing items 1-10 of 61
Yrkesrelevante oppgaver i Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2016)
Innledning: Stortingsmelding 27 «Gjør din plikt – Krev din rett» (2000 -2001) utfordrer
universitets- og høgskolesektoren til å bruke varierte metoder, begrense antallet forelesninger
og legge til rette for studentdeltakelse. ...
Norske elektroelever i Tyskland - personlig vekst og motivasjon: En kvantativ studie av internasjonalt samarbeid mellom Askøy videregående skole og Andreas Gordon Schole for Vg2 elektroelever
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2017)
Tysklandsklassen er en klasse med utvalgte elever som tar deler av Vg2 Elektro i Tyskland. Vi har hatt gode resultater over mange år og opplever lite fravær på elevene. Bedriftene i Norge har stor interesse for å ansette ...
Yrkesretting av matematikkundervisningen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012)
Studien er en undersøkelse om yrkesretting av matematikkundervisningen i fellesfaget matematikk på yrkesfaglig studieprogram.
Undersøkelsen ble foretatt som en spørreundersøkelse blant programfaglærere som går på ...
Samarbeid hjem - skole
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012)
Den videregående yrkesfaglige utdanningen i Norge, har i mange år hatt en utfordring i forhold til frafall i opplæringen. Samtidig vet vi at ungdom uten fullført utdanning, ikke har de samme muligheter for å lykkes i ...
En oppgave om bortvalg av fagutdannelse blant yrkesfagelever i Follo
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2013)
Bakgrunnen for denne rapporten er den store nedgangen i søkere til læreplass, og den store økningen til påbygging til generell studiekompetanse blant yrkesfagelever etter innføringen av Kunnskapsløftet. Rapporten «Om ...
Lærlingen som drivkraft i læringsarbeidet
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012)
Innen fagopplæringen står lærlingeordningen sterkt. Hovedstrukturen er at den fremtidige fagarbeideren gjennomfører to eller tre år på skole for deretter å avslutte opplæringen med 18 eller 30 måneder i bedrift. Tematisk ...
Vekslingsmodellen en utprøving i helse- og oppvekstfag
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2016)
Bjørkelangen videregående skole var en av seks skoler i landet som har vært med i Utdanningsdirektoratets (udir) utprøvingsprosjekt, perioden er 2013-2017. Det skulle prøves ut vekslingsmodeller innen helse - og oppvekstfag ...
Skoleutvikling - kompetanseheving og endring. Et pedagogisk skoleutviklingsprosjekt vurdert i lys av yrkesfaglærerens kompetansebehov
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2017)
Skoleutvikling står i fokus i denne masteravhandlingen. Et av regjeringens satsningsområder for å heve kompetansen i skolene er trekantsamarbeidet mellom skoler, skoleeier og forskningsmiljø. Skoleutviklingsprosjekter ...
Fra ord til handling: Når du blir inspirert – inspirerer du andre
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2017)
Den norske fagopplæringsmodellen foregår både i skole og i bedrift, som en 2+2 modell. St. Meld 30, Kultur for læring (2004), signaliserte at det skulle satses på kompetanseutvikling i skolen. Dette for å videreutvikle og ...
En studie om yrkesrelevant utdannelse
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, 2017)
Rapporten belyser praksisfeltets tolking og oppfattelse av yrkesrelevant utdannelse. Praksisfeltet består av yrkesfaglærere innen Vg1 Design og Håndverk, Restaurant og Matfag, Vg2 frisør-, kokk- og servitørfag, samt faglig ...