Search
Now showing items 1-10 of 50
Samspill mellom barn og voksne ved måltidet : muligheter for medlæring?
(Høgskolen i Oslo, 2009-02)
I denne artikkelen rettes oppmerksomheten mot samspill og ikke-intendert læring, dvs. aspekter ved
den erfarte læreplanen, basert på samspill ved måltidet. Det som analyseres er medlæring, dvs. prosesser som er
innbakt ...
Om yrkeskompetanse for tilpasset opplæring - begrepsparene "åpen og skjult tilpasset opplæring" og "små og store metoder"
(Tapir Akademisk Forlag, 2010-06)
Tilpasset opplæring er et bærende prinsipp i norsk skole. Det er et mangetydig begrep uten klar forskningsmessig enighet om forståelse og anvendelse, og forskning har vist at det representerer en utfordring for lærere i ...
Samarbeid mellom masterstudenter i yrkespedagogikk og deres kolleger på egen arbeidsplass
(OsloMet – storbyuniversitetet, 2017)
Innledning: Det legges i økende grad vekt på samarbeid mellom skole og arbeidsliv i profesjonsutdanningene. Yrkesfaglærerstudenter blir oppfordret til å samarbeide med praksisfeltet under sine studier og lærerstedene ...
Areal til skapende lek, læring og utforskning i barnehagen
(Oslo and Akershus University College of Applied Sciences, 2014-01-13)
Artikkelen handler om vilkårene for og reguleringer knyttet til utforskning, lek og læring inne og ute i barnehagen med særlig vekt på personalets rolle. Dette ses i lys av forskning om barns trivsel eller stressfaktorer ...
Hvordan kommer matematisk meningsskaping til syne i barns lek? : en casestudie
(Høgskolen i Oslo, 2010-12-10)
I analyze an episode from field work in a multilingual day-care centre in Oslo. I examine verbal and
non-verbal expressions. The children are 5 years old, and the mathematics is about classification. The children
are ...
Medstudentrespons : et eksempel på en studentaktiv læringsform i Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning (ABf)
(Tapir Akademisk Forlag, 2009)
Medstudentrespons er en av flere studentaktive læringsformer som benyttes i en klasse bestående av minoritetsspråklige studenter ved HiOs arbeidsplassbaserte førskolelærerutdanning (ABf)1. Medstudentrespons inngår som en ...
Vurdering for læring : kjennetegn på måloppnåelse
(Tapir Akademisk Forlag, 2010)
”Et felles løft for bedre vurderingspraksis” er et prosjekt som ble igangsatt av Utdanningsdirektoratet i 2007 for å undersøke felles kjennetegn på måloppnåelse i blant annet matematikk. Dette kan bidra til en mer faglig ...
Menneskeartens evolverte forutsetninger for læring
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012)
Oppgavens problemstilling dreier seg om og på hvilken måte og i hvor stor grad evolusjonen og våre medfødte egenskaper har betydning for menneskenes forutsetninger og evne til læring.
Oppvekst, oppdragelse, læring og ...
Førskolebarn i samhandling med digitale verktøy : en kvalitativ studie om kommunikasjon og deling av erfaringer mellom førskolebarn i pedagogisk aktivitet med bruk av digitale verktøy
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, 2012)
Bakgrunnen for forskningen stammer fra eget feltarbeid. I samarbeid med Senter for IKT i utdanningen fikk jeg mulighet til å utvikle ti pedagogiske opplegg med bruk av digitale verktøy. I løpet av gjennomføringen av ...