Search
Now showing items 1-10 of 58
En undersøkelse hvor teorier om diffraksjon benyttes for å analysere intra-aktivitet mellom barn og kommersielt leketøy på ”ha-med-dag”
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2011)
Denne undersøkelsens fokus er på intra-aktiviteten som oppstår mellom barn og kommersielt leketøy. For å analysere dette har jeg undersøkt og brukt teorier om diffraksjon. Min interesse for den kommersielle barndommen mange ...
Lesninger av danning i barnehagen : en undersøkelse av barns subjektivitetsprosesser med diffraksjon og territorier som analysemetode
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012)
In this study, different theoretical approaches are used to explore their potential analytical possibilities when bildung is the topic. The study is based on the new object clause which introduces the concept of bildung. ...
"Ei linerle vet at hun er ei linerle." En kvalitativ studie av små barns "wellbeing" i barnehagen
(Norsk senter for barneforskning, 2017)
Blir små barn i tilstrekkelig grad tatt hensyn til i barneh~gen? Prosjektet «Blikk for barn» retter søkelyset mot ulike sider ved kvalitet i barnehagen for barn under tre år. I et kvalitativt delprosjekt «Små barns hverdagsliv ...
”Jeg ville bestemme alt som går an” : en intervjuundersøkelse om et utvalg barns syn på ”den gode barnehagen”
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, 2013)
This paper is based on a qualitative interview with six children at the age of 4-6 years
old, from two different kindergartens. My purpose with this study is to let the
children’s own voices be heard in the debate about ...
Hvilke muligheter har de yngste barna til å tre frem som subjekter i møte med utøvende musiker i barnehagen? : en studie med et fenomenologisk blikk og med teorier om relasjoner og estetiske uttrykksformer, på gylne musikkmøter i barnehagen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012)
This study discuss how the children aged 1 – 2 years can be seen and appear as subjects in dialogue with a performing musician in kindergarten.
I have a perspective that leans on phenomenological theories and theories ...
I barnehagen skal vi snakke norsk! : et postkolonialt blikk på dikotomier i en «flerkulturell» barnehage. En etnografisk undersøkelse.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012)
Dette er en masteravhandling fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Etter å ha sett en reportasje
om det «multikulturelle» Groruddalen i Oslo (NRK, 2010) satte meg på idéen til denne
avhandlingen. Denne reportasjen fikk meg ...
På vei mot barns medvirkning : en retrospektiv studie om å nærme seg barns rett til medvirkning i barnehagen gjennom endringsarbeid og pedagogisk refleksjon
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2009)
The work of this master thesis started out from “The United Nations 12. Child Convention about children’s right to express his or her opinion freely and to have that opinion taken into account in any matter or procedure ...
Evnerike barn i barnehagen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012)
As I see it, the theme of gifted children is neglected in Norwegian kindergartens. This Master’s dissertation points at the dominant attitudes towards that we are all as equal and able. It highlights how gifted children ...
Departementet vil... : diskursanalyse av et utsnitt av språkkartleggingsdebatten, med kritiske blikk mot et mulig spenningsfelt mellom førskolelærere og Kunnskapsdepartementet
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, 2012)
In 2009 the government message 41 (KD, 2008-2009) came out with the title: Quality in the Kindergarten. The government message proposed new conditions for the kindergarten, as to: give offer to map children`s language ...
Omsorg for ettåringer i barnehage: En studie av sammenhenger mellom strukturelle forhold og omsorgskvalitet
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)
Tidligere internasjonal forskning har identifisert tre strukturelle forhold som særlig betydningsfulle for omsorgskvaliteten i samspill mellom små barn og omsorgsgivere i barnehagen; barnegruppestørrelse, forholdstall ...