Search
Now showing items 1-10 of 1047
Utvikling av lærer-elev-relasjoner i klasserommet : læreroppfatning sammenlignet med en teoribasert analyse
(Akademika, 2012)
Lærer–elev-relasjonen er viktig for motivasjon og læring, og for atferd i klasse- rommet. Utvikling av en god relasjon har betydning for på sikt å hindre «dropout». Hva karakteriserer så en god lærer-elev-relasjon, og ...
Vurdering som en del av undervisning og læring
(Tapir Akademisk Forlag, 2011-04)
”Et felles løft for bedre vurderingspraksis” ble igangsatt av Utdanningsdirektoratet i 2007 for å lage og utprøve felles kjennetegn på måloppnåelse i blant annet matematikk. Erfaringene derfra inspirerte oss til å undersøke ...
Kampen om skoleanlegget - historikken bak baseskolene
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2013)
I løpet av de siste årene har vi sett eksempler på harde kamper om arkitekturen til nye skoleanlegg. Jeg lar i denne artikkelen fire sentrale stemmer i denne debatten komme til ordet. De fire stemmene tilhører tidligere ...
Autonomy and Control when Working with Humans — A Reflection on Sociotechnical Concepts
(Roskilde Universitet, 2013-11)
The sociotechnical concepts of responsible autonomy and to be in control were originally developed from men’s work in order to describe and develop mostly industrial work. This article explores how these conceptions may ...
Oppfordringer til små barns lekende samspill i barnehagen. Personalets medvirkning og omgivelsenes muligheter
(Norsk senter for barneforskning, 2015)
A values base for the Norwegian kindergarten: common ground across cultural affiliations?
(Taylor & Francis, 2013-01-18)
One of the major challenges facing modern-day secular states is the issue of social integration. The issue discussed in this article is how it is possible to arrive at unifying values in a multicultural society that is ...
“Et bra prosjekt som har gjort meg til en bedre skriver”– arbeid med skrivestrategier i videregående skole
(Acta Didactica Norge, 2017)
Temaet for denne artikkelen er skriveopplæring i videregående skole. Artikkelen studerer en intervensjon med eksplisitt skriveopplæring og innføring av skrive-ramme. Intensjonen har vært å se hvordan lærere kan samarbeide ...
Likestilt og forskjellig? Om menn og likestilling i barnehagen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2015-03-28)
Artikkelen belyser målsettingen om 20 prosent menn i norske barnehager som bidrag til å fremme likestilling i barnehagen. Vi har gjennomført to undersøkelser som viser at det eksisterer ulike forventinger til menn og kvinner ...
Barnehagens formålsparagraf – hvordan skal den forstås?
(IKO, 2012)
As of August 1st 2010 the new objects clause of the Norwegian kindergarten entered into force. This objects clause stated that the kindergarten is based on the fundamental values of Christian and humanistic heritage and ...
Dilemmas of streaming in the new curricula in Norway
(Freie Universität Berlin, 2010-03)
The paper describes aspects and dilemmas concerning streaming of students
according to ability in an ongoing developmental project in a small town in Norway.
The project is part of a governmental effort to implement the ...