Search
Now showing items 1-10 of 10
Brobygging og litteraturdidaktikk. Fra kulturelle ulikheter til meningsskapende likheter
(Nationella nätverket för Svenska med didaktisk inriktning, 2010)
Teoretisk bakgrunn for tre kvalitative studier med vekt på kultur, på identitet og på betydningen av medierende språk for læring
(Novus, 2014)
Til tross for sterk politisk satsning på skole og utdanning, viser kvantitative studier at sosiale ulikheter i det norske skolesystemet øker (Bakken 2004, 2009, Huang 2008, Bakken & Elstad, 2012). Tre av delprosjektene som ...
"Hvis du redder et menneske, så har du reddet hele verden" : den gode moralen og den dialogiske samtalen i et norsk klasserom på ungdomstrinnet
(Universitetet i Oslo, 2009)
Artikkelen tar utgangspunkt i observasjoner fra et klasserom på ungdomstrinnet der elevene arbeider tverrfaglig i norsk, KRL og samfunnsfag. Temaet er blant annet jødenes situasjon før og under krigen. Læreren er faglig ...
Elevene, litteraturen og lærebøkene i norsk på ungdomstrinnet
(Akademika, 2013)
Hvilket forhold har ungdomsskoleelever til den litteraturen de leser i norskfagets lærebøker? Hvordan fungerer lærebøkene, og hvilke didaktiske utfordringer har lærerne som skal formidle læreboklitteraturen til elevene på ...
Learning subjects in School- being outsiders or insiders in the disciplinary discourse of mathematics and Language 1
(Elsevier, 2016-06)
How do students learn two very different subjects? In order to investigate students
’
learning in mathematics and Language 1, upper secondary school students were
interviewed. Their stories, created the background for ...
The L1 subject in a world of increasing individualism. Democratic paradoxes in Norwegian L1 classrooms
(International Association for the Improvement of Mother Tongue Education, 2015-06-08)
Ever since the 1930s when the Social Democrats took over, Norwegian public school has been
based on a democratic metaphor of liberation. John Dewey´s ideas about pragmatism offered a
way to think about a free individual ...
On the emergence of the L1 research field: A comparative study of PhD abstracts in the Nordic countries 2000–2017.
(International Association for Research in L1 Education, 2019)
Research of L1 education is recently established in the Nordic countries. Since the turn of the century we have seen the emergence of national and Nordic research networks, conference and publication series, research ...