Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Arkitektur- og designteori: 142"
Viser treff 1-5 av 5
-
Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill?-om betydning av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg
(Nordisk barnehageforskning;10, Journal article; Peer reviewed, 2015-07-01)Artikkelen drøfter intensjoner og erfaringer hos arkitekter og pedagoger involvert i planlegging og etablering av barnehager med nye bygningstypologier1 i Oslo. Barnehageforliket (St.meld.nr.24 2002-2003) innebar et ... -
Baseskoledebatten i media - hvem mener hva og hvorfor?
(FORMakademisk;4 (1), Academic article, 2011)Denne artikkelen gir en diskursanalyse av et strategisk utvalg av 50 ytringer fra nett-mediatekster, som alle er knyttet til diskursen rundt utformingen av skoleanlegg - den såkalte ”baseskoledebatten”. Denne analysen viser ... -
Baseskoler : en kritisk diskursanalyse av teksten Baser fra Rådgivningstjenesten for skoleanlegg
(FORMakademisk;3 (2), Journal article; Peer reviewed, 2010)Denne artikkelen gir innledningsvis en beskrivelse av utviklingen av begrepsbruken knyttet til skoleanlegg med åpne løsninger. Disse skoleanleggene gikk på 1970-tallet under betegnelsen åpen skole her i landet, men blir i ... -
Digital Competence for Art and Design Teacher Educators in Uganda’s Teacher Training Institutions
(Skriftserien;Nr 18, Doctoral thesis; Peer reviewed; Doctoral thesis, 2021)The main aim of this qualitative case study is to contribute with insights into teacher educators’ digital competence in teaching Art and Design subjects in teacher training institutions (TTIs) in Uganda. The study employed ... -
Enhancing design literacy for sustainability: Craft-based design for sustainability in lower secondary education in Norway
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 12, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)This PhD thesis consists of three articles and the synopsis of a research project on the enhancement of lower secondary students’ design literacy for sustainability through craft-based design education. This study responds ...