Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Naturfag"
Viser treff 1-14 av 14
-
Arbeidstekster i utforskende arbeidsmetoder
(Nordic Studies in Science Education;Vol 16 No 1 (2020): Nordina, Journal article; Peer reviewed, 2020)Inquiry learning depends on a variety of writing in order to plan, collect data and keep track of the information. In school science, however, writing to document teacher initiated experiments, following a setup, is ... -
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse
(Norsk pedagogisk tidsskrift;årgang 104, nummer 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-10-26)I denne artikkelen analyserer vi læreplaner etter Kunnskaps-løftet 2020 (LK20) med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan er bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema fremstilt i grunnskolens læreplaner i naturfag ... -
Digitale verktøy og læringsopplevelse
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Samfunnet er i rask endring, fag og yrker som har vært viktige tidligere tar nye veier, noen blir borte, andre utvikler seg og tar ny form for å dekke nye behov. Skolen skal gi den oppvoksende slekt det den trenger for å ... -
Eksplisitt begrepsundervisning i naturfag
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Motivasjonen bak denne studien har vært å undersøke nytten av å dedikere tid til eksplisitt arbeid med begreper på grunnskolen. Det er i denne studien tatt utgangspunkt i begrepet system. Naturfaget har et eget språk. ... -
Elevers motivasjon under programmering i naturfag - Hva opplever et utvalg elever på mellomtrinnet påvirker deres motivasjon når de arbeider med programmering i naturfag?
(Master thesis, 2022)Society today is becoming more dependent on technology and programming is becoming increasingly relevant. Programming is not just for system developers anymore. Through programming, students today learn skills such as ... -
Fagfornyelsen - Læreres endringspraksis i naturfag etter fagfornyelsen
(Master thesis, 2022)Med innføringen av fagfornyelsen i 2020, fikk den norske skole en stor læreplanendring. Den var en videreføring av Kunnskapsløftet fra 2006, og hadde som intensjon å fornye fagene og forbedre innhold og arbeidsmåter for ... -
Hva skal jenter med realfag? - En kvalitativ studie av jenters syn på naturfagets relevans
(Master thesis, 2018)Denne kvalitative studiens hensikt var å undersøke jenter på ungdomsskolen og hvordan de opprettholder motivasjon for å lære naturfag dersom interessen er lav. I gjennomføringen av studien ble det oppdaget at den relevansen ... -
Kan kritisk tenkning i naturfag måles gjennom en skriftlig test?
(Master thesis, 2021)Å kunne tenke kritisk er viktig for å kunne manøvrere seg gjennom dagens informasjonssamfunn, ta velbegrunnede avgjørelser for seg selv og samfunnet og for å mestre naturfaget. For å få innsikt i elevers evne til å tenke ... -
Museum som læringsarena
(Bachelor thesis, 2018-04-30)Min bacheloroppgave er basert på en kvalitativ studie, hvor jeg har valgt å undersøke hvordan læring skjer utenfor klasserommet. Jeg har tatt utgangspunkt i Zoologisk museum i Oslo som en læringsarena, og bruker observasjon ... -
Påvirker egne erfaringer uteundervisning? En kvalitativ studie av naturfagslæreres erfaringer med naturen og uteundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvilke erfaringer naturfagslærere har med naturen og med uteundervisning og hvordan naturfaglærere opplever at egne erfaringer påvirker planlegging, gjennomføring og generell bruk av uteundervisning ... -
Programmering i naturfag: den algoritmiske tenkeren og utfordringer på veien
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er programmering i naturfag. Programmering ble implementert i læreplanen høsten 2020, og er dermed nytt for mange lærere og elever. På bakgrunn av et økende behov for teknologiske ferdigheter ... -
Spørsmål og kritisk tenkning i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2020)I 2017 kom utdanningsdirektoratet med en ny overordnet del av fagfornyelsen, til den nye lærerplanen som skal gjelde fra 2020. Her definerer de kritisk tenkning som en av de overordnede delene som skal inn i alle fag og ... -
Standpunktkarakter i naturfag: Læreres praksis, og hvordan denne samsvarer med intensjoner i nasjonale styringsdokumenter
(Master thesis, 2018)Oppgaven er et resultat av et ønske om å belyse det arbeidet som blir gjort når læreren setter standpunktkarakter i naturfag. Problemstillingen som ble lagt til grunn for arbeidet var: Hvordan arbeider lærere med fastsetting ... -
Uteskole i naturfag på grunnskole - En kvalitativ studie om et utvalg av læreres meninger angående bruk av uteskole i naturfag på grunnskolen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hva et utvalg lærere mener om uteskole i naturfag på grunnskolen. Studien bidrar til å utvikle kunnskap om hvilke muligheter og utfordringer lærerne mener det er ved en slik undervisningsform i ...