• Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen 

      Marti, Kristin Torjesen; Knain, Erik (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)
      Gjennom læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 er bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige temaer i norsk grunnskole og videregående opplæring. Temaet er krevende for skolen, blant annet fordi bærekraftspørsmål ...
    • A Child-Centred Discourse in Zambian Kindergartens? 

      Eriksen, Elisabeth Almaz (Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 5 No. 1 (2021): General issue: Pressing issues in education, Peer reviewed; Journal article, 2021-04-12)
      This article aims to identify and discuss the existenceand strengthening ofa child-centredteaching discoursein Zambian kindergartens. The article is based on the understanding that the teacher-directed approach to teaching ...
    • The constitution of the ‘able’ and ‘less able’ student in physical education in Norway 

      Aasland, Erik; Walseth, Kristin; Engelsrud, Gunn Helene (Sport, Education and Society;Volume 25, 2020 - Issue 5, Journal article; Peer reviewed, 2019-05-27)
      In recent years, the judgements that typically determine who is an ‘able’ physical education (PE) student have been sharply challenged. The research literature suggests that skills in sports, health-related fitness, ...
    • En kvalitativ analyse av identiteten til gutter som strever med matematikkfaget 

      Nordtorp, Eirik (Master thesis, 2021)
      Formålet med masteroppgaven er å se undersøke hva slags identitet gutter som strever med matematikkfaget uttrykker. Ulike perspektiver på identitet vil bidra til å nyansere identitetsbegrepet, og vil gi en rik forståelse ...
    • Hva jenter må vite: Kristiane Skjerve, Sundhetslæren og jenters seksualitet 

      Skundberg, Øystein (Tidsskrift for kjønnsforskning;Årgang 42, nr. 4-2018, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-11-16)
      This article will attempt to answer how Norwegian educator Kristiane Skjerve’s book on sexual education Sundhetslære for unge kvinder (1916) [Health studies for young women] can be considered a break with the traditions ...
    • Sticks and Stones May Break My Bones, but Discourse is Forever 

      Wachter, Iza Alexandra (Master thesis, 2021)
      This project uses a thematic, content, and critical discourse approach in its analysis of Norway’s newest national curriculum. By employing these analytical approaches this project attempted to gather a better idea of the ...