Faculty of Education and International Studies
Browse by
Sub-communities within this community
Collections in this community
Recent Submissions
-
Kjensla av leikeplassen. Ei kvalitativ undersøking av fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar i barnehagen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Føremålet med denne artikkelbaserte avhandlinga er å undersøke kva som karakteriserer fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar på barnehagens leikeplass, og korleis barna i dei leikande møta på leikeplassen kan utvide ... -
The educational challenge of oracy - a rhetorical approach: Exploring and articulating the oracy construct in Norwegian schools
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)The overarching research question of this extended abstract is: How is oracy (defined as speaking and listening competence) perceived in Norwegian schools? This extended abstract attempts to articulate and explore oracy ... -
Språkets makt og innflytelse
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Dette er en masteroppgave i barnehagekunnskap. Temaet for studien dreier seg som språkets makt og innflytelse gjennom sentrale styringsdokumenter i oppvekstsektoren. Studien tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmålet: ... -
Alle foreldre med? Syn på kvalitet og samarbeid i barnehagen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Doktoravhandlingen omhandler foreldres syn på kvalitet i barnehagen og samarbeidet med barnehagen. Omtrent alle foreldre med barn i barnehagealder har et forhold til barnehagen. 97,1% av alle barn mellom tre og fem år ... -
Barns danningsprosesser i barnehagen. En kvalitativ studie om arbeidet med barns danningsprosesser i barnehagen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Mål: Temaet for denne masterstudien er barns danningsprosesser i barnehagen, og barnehagens rammevilkår. Oppgaven tar utgangspunkt i Wilhelm von Humboldts forståelse av danning som en vekselvirkende prosess mellom individet ... -
Eigenkjærleik- å gi seg sjølv verdi som menneske med kjærleik self love- to give worth to oneself as a human being with love
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)I denne masteren vil eg, ut i frå eit poststrukturalistisk blikk, prøve å skape meir liv rundt fenomenet eigenkjærleik. Eit omgrep eg tenkjer kan vere viktig i forhold til barn og unges psykiske helse. Eigenkjærleik, eit ... -
Gender Perspectives in Hinduism: Contemporary Practices in the Community School of Miklajung Rural Municipality, Nepal
(OsloMet - StorbyuniversitetetOsloMet - Oslo Metropolitan University, 2020)Gender discrimination issue is one of the major topics of discussion in the Hindu community of Nepal. The old culture of Hinduism regarding gender discrimination among schoolgirls has gained attention for researchers over ... -
Men: a missing factor in SDG 5? A study on gender equality in Kerala with a focus on men`s attitudes towards women
(OsloMet - StorbyuniversitetetOsloMet - Oslo Metropolitan University, 2020)Sustainable Development Goal 5 (SDG 5) seeks to empower all women and girls by 2030; however, the goal only indirectly mentions men. Is it possible to achieve a goal followed by 156 countries if there is no specific focus ... -
Virtuell utveksling: Utvikling av interkulturell kompetanse i klasserommet ved bruk av IKT
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Tema for denne oppgaven er virtuelle utvekslinger i regi av lærer eller utdanningsinstitusjon, hvor fokuset er på utvikling av interkulturell kompetanse. Denne oppgaven er en forstudie som vil danne grunnlaget for et større ... -
A Model for Short Peer-Assessment
(OsloMet - StorbyuniversitetetOsloMet - Oslo Metropolitan University, 2020)Formative assessment is has been proven to have positive impacts on students learning gains. There has been an increased focus on formative assessment, both nationally and internationally. All of the potential effects of ... -
Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse i Fagfornyelsen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)I denne masteroppgaven blir begrepet lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennomgått, med læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20) som bakteppe. Den overordnede problemstillingen er: Hva er profesjonsfaglig ... -
Selvregulert læring og bruk av læringsbrett
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Skolen skal sørge for å ruste elevene til å møte et samfunn i stadig utvikling. Elevenes evne til å tilegne seg kunnskap vil være viktig når samfunnet preges av kompleksitet og hurtige endringer, og skolen må derfor legge ... -
A Fine Balance: Steadying the Heyerdahl’s Heritage and Indigenous Knowledge at the Kon-Tiki Museum
(OsloMet - StorbyuniversitetetOsloMet - Oslo Metropolitan University, 2020)Thor Heyerdahl (1914-2002), the Norwegian explorer, in 1947 did his first major expedition over the Pacific Ocean, which brought him world-wide fame. He believed that people from South America could have settled Polynesia ... -
«Vanskelig å vurdere en som ikke kan gå». Barn med Cerebral Parese og deres erfaringer med vurdering i kroppsøvingsfaget.
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Elever med funksjonsnedsettelser er en utsatt gruppe i kroppsøving. Det er gjort mange studier som peker på viktigheten rundt inkludering for elever med funksjonsnedsettelser, men samtidig trengs det mer forskning for å ... -
Hvilket læringsutbytte rapporterer femteklasseelever og deres lærer å oppnå av prosessorientert skriving i norskfaget?
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut i hvilken grad underveisvurdering gir elevene læringsutbytte og hvilke kvaliteter ved veiledningen som eventuelt forårsaker læring. Oppgaven har empirisk tilnærming og ... -
En kvalitativ analyse av lærerens undervisningskunnskap i matematikk ved respons på uforutsette hendelser i matematikklasserommet
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan aspekter av lærerens undervisningskunnskap i matematikk fremtrer ved respons på uforutsette hendelser i klasserommet. Dette for å se nærmere på hvordan undervisningsrelaterte ... -
LK06 og LK20 - En kvalitativt undersøkelse av to læreplaner i matematikk
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke endringer som er gjort, hvilke begrunnelser som gis for endringene, og hva slags påvirkning fra internasjonale trender som kan tenkes å ha påvirket beslutningene som ... -
Læreres bruk av tilpasset opplæring i musikkundervisningen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Dette er en masteroppgave i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i musikk og musikkdidaktikk ved OsloMet - storbyuniversitetet. Formålet med forskningen er å se nærmere på hvordan lærere tilpasser opplæringen i ... -
Helse i kroppsøving. En kvalitativ studie av læreres forståelse av helse som en del av kroppsøvingsfaget
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Masteroppgavens tema er helse i kroppsøvingsfaget. Jeg har undersøkt hvordan kroppsøvingslærere forstår helse som en del av faget. Som teoretisk rammeverk har jeg benyttet meg av et teoretisk perspektiv på helse, teori om ... -
Hvordan oppfatter og praktiserer folkehøgskolelærere allmenndannelse?
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Folkehøgskolen er et skoleslag som er et supplement til det formelle utdanningssystemet vi har i Norge (Utdanningsdirektoratet, 2015). Allmenndannelse og folkeopplysning er det overordnede rammeverket som folkehøgskolelærere ...