dc.contributor.advisor | Digranes, Ingvild | |
dc.contributor.advisor | Vatn, Gunhild | |
dc.contributor.author | Bergman, Silje | |
dc.date.accessioned | 2013-08-16T10:20:07Z | |
dc.date.available | 2013-08-16T10:20:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1570 | |
dc.description | Master i formgiving, kunst og håndverk | en_US |
dc.description.abstract | Gjennom denne masteroppgaven undersøkes gråsonene i åndsverklovens §4. Jeg ser på hvordan skoleverden, kunstverden og jussverden vurderer bruk av andres kunstverk for å skape egne sammensatte verk. For dette formålet drøfter jeg teorier på området og undersøker problematikken ved å intervjue representanter fra de nevnte fagfeltene. Hovedfokus er et fagdidaktisk perspektiv som problematiserer hvorvidt bevisstgjøring omkring denne problematikken vektlegges i disse ulike fagområdenes fagpraksis, samtidig som ny teknologisk utvikling endrer vilkårene i faget. Den teoretiske undersøkelsen blir visualisert og konkretisert gjennom kunstfaglig utviklingsarbeid, og er en viktig del av undersøkelsen. Arbeidet herfra benyttes som objekt for vurderinger i intervjusituasjonene, og for å problematisere eget uttrykk, originalitet, gråsoner, tolkning og etikk. | nob |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for estetiske fag | en_US |
dc.subject | Åndsverkloven | en_US |
dc.subject | Kopiering | en_US |
dc.subject | Kunst | en_US |
dc.subject | Rettigheter | en_US |
dc.subject | Opphavsrett | en_US |
dc.subject | Plagiat | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Privatrett: 342 | en_US |
dc.title | Ulike perspektiver på åndsverkloven : gråsonen mellom kopiering og nyskapelse i visuell kunst | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |