• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Technology, Art and Design
    • TKD - Master Theses
    • TKD - Master i Estetiske fag
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Technology, Art and Design
    • TKD - Master Theses
    • TKD - Master i Estetiske fag
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Microsoft Paint : et tegneverktøy i kunst og håndverk?

    Thumbnail
    Abstract
    In this master thesis I will look at the use of digital tools in the primary school subject arts and craft, and I will focus on Microsoft Paint. The goal is to find out if there is a possibility of using this free and highly accessible software as a drawing tool in school. The thesis is divided in to two studies, in the first study I will build up an understanding of the software by experimenting with its tools. The knowledge I gain by doing this, will then be used to specify a user manual for the software. The second part of this survey will be a case study, where I approach 16 chosen informants to find out if the user manual works in a clarifying way. In this part I will also study to see if art education and ICT skills affects their use and experience of the software. This dichotomy is what forms my thesis questions: With the aim of Microsoft Paint becoming an integrated tool in the subject Arts and crafts at primary school level: 1.) How can the tools in Microsoft Paint be specified into an appropriated user manual? 2.) Has drawing and ICT -skills an impact on the experience of Microsoft Paint as relevant software?
     
    Denne masteroppgaven fokuserer på bruk av digitale verktøy i grunnskolefaget kunst og håndverk, og tar utgangspunkt i programmet Microsoft Paint. Målet med oppgaven er å finne ut om programmet, utover å være gratis og lett tilgjengelig, har potensiale som tegneverktøy i skolen. Oppgaven har en todelt undersøkelse, og i den første delen vil jeg arbeide med konstruksjon av felt gjennom egen utprøvingsprosess. Erfaringene jeg får gjennom denne prosessen skal brukes til å konretisere en brukermanual for verktøyet. Andre del av undersøkelsen er en Case-studie, hvor jeg forsøker å finne ut om konkretiseringsmanualen virker oppklarende for 16 utvalgte informanter. I denne delen vil jeg også undersøke om tegnefaglig bakgrunn og IKT-kompetanse har betydning for hvordan informantene utnytter og opplever verktøyet. Denne todelingen er utgangspunktet for problemstillingen: Med målsetning om at Microsoft Paint kan benyttes som digitalt tegneverktøy i grunnskolefaget Kunst og håndverk: 1.) Hvordan kan mulighetene som ligger i Microsoft Paint konkretiseres i en brukermanual ? 2.) Hvordan spiller tegneferdigheter og IKT-kompetanse inn på oppfattelsen og utnyttelsen av Microsoft Paint som relevant tegneverktøy?
     
    URI
    http://hdl.handle.net/10642/1480
    Collections
    • TKD - Master i Estetiske fag [134]
    Date
    2012
    Author
    Tønnesland, Ane Nordbø
    Show full item record
    Tonnesland_Ane_Nordbo.pdf (3.610Mb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc