Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBae, Berit
dc.date.accessioned2012-03-26T11:07:41Z
dc.date.available2012-03-26T11:07:41Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationBae, B. (2009). Rom for medvirkning? : om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn. Barn, 27 (1), 9-28en_US
dc.identifier.issn0800–1669
dc.identifier.otherFRIDAID 355945
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1156
dc.description.abstractLov om barnehager slår fast at barn skal ha rett til medvirkning (§3), og rammeplanen gir retningslinjer for hvordan dette skal forståes. Opplevelser av at det finnes mennesker rundt barna som deler deres engasjement og prøver å forstå, er grunnleggende for at barn kan medvirke som subjekter ut fra egne premisser. Men ikke alle samspillserfaringer bidrar like konstruktivt i denne retningen. Hensikten med artikkelen er å drøfte hvordan kvalitative aspekter ved voksen-barn samspill skaper forutsetninger for barns deltagelse. Med utgangspunkt i en undersøkelse av dialoger mellom førskolelærer og barn, drøftes barnehagekonteksten som bakgrunn for samspill, og det pekes på utfordringer barn og voksne står overfor når de skal komme inn i konstruktivt samspill. Kvalitative aspekter ved samspillsmønstre som gir ulikt rom for barns medvirkning beskrives. Avslutningsvis diskuteres noen sentrale aspekter opp mot annen forskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk senter for barneforskningen_US
dc.relation.ispartofseriesBarn;27 (1)
dc.subjectBarnen_US
dc.subjectFørskoleren_US
dc.subjectLærereen_US
dc.subjectSamspillen_US
dc.subjectMedvirkningen_US
dc.subjectDeltakelseen_US
dc.subjectBarnehageren_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleRom for medvirkning? : om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barnen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel