Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSæter, Oddrun Kristine
dc.contributor.authorHuse, Tone
dc.date.accessioned2012-02-08T12:17:16Z
dc.date.available2012-02-08T12:17:16Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationSæter, O.K. & Huse, T. (2011). Fra variabelsosiologi til sosiale kontekster. Chicagoskolens perspektiver på studiet av byen. Sosiologi i dag, (2).en_US
dc.identifier.issn0332-6330
dc.identifier.otherFRIDAID 804751
dc.identifier.otherhttp://butikk.novus.no/tidsskrifter/Novus_tidsskrifter/SID.html
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10642/1117
dc.description.abstractI denne artikkelen diskuterer vi hva Chicagoskolens perspektiver har å tilføre en gren av byforskningen, nærmere bestemt studier av gentrifiseringsprosesser. Disse prosessene er kjennetegnet av ?invasjon? og utstøting, hvor ulike former for materiell og symbolsk oppgradering i sentrumsnære bydeler med oppsving fører til at grupper av innbyggere ekskluderes. Med utgangspunkt i casestudier i ulike byer, stiller vi spørsmål om Chicagoskolens modeller kan hjelpe oss til å forstå gentrifiseringsprosesser på nye måter. Kan gamle modeller revitaliseres for nye tider på nye steder? er et aktuelt spørsmål i artikkelen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNovus forlagen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230en_US
dc.subjectChicagoskolenen_US
dc.subjectUrban utviklingen_US
dc.subjectGentrifiseringsprosessen_US
dc.subjectCasestudieren_US
dc.titleFra variabelsosiologi til sosiale kontekster. Chicagoskolens perspektiver på studiet av byenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel