dc.contributor.advisor | Johnstone, Leah | |
dc.contributor.author | Kvernberg, Lene Steen | |
dc.date.accessioned | 2017-06-29T08:30:39Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-25T20:35:06Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T11:13:53Z | |
dc.date.available | 2017-06-29T08:30:39Z | |
dc.date.available | 2020-08-25T20:35:06Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T11:13:53Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/978 | |
dc.description | Bachelor i Sosialt arbeid | |
dc.description.abstract | Oppgavens tittel er Barnefattigdom i Norge – om å integrere Capability tilnærmingen i sosialt arbeid. Hensikten med oppgaven er å undersøke om capability tilnærmingen kan bistå sosialarbeidere på NAV-kontor i sitt arbeid med å redusere barnefattigdom. Oppgaven forsøker dermed å se på capability tilnærmingens relevans for sosialt arbeid.
Problemstillingen er som følger: Hvordan kan capability tilnærmingen styrke praksisen på NAV-kontorene i arbiedet med å redusere barnefattigdom?
Jeg har benyttet meg av Capability tilnærmingen og Jim Ifes fire diskurser i sosialt arbeid som teoretisk tilnærming, og oppgaven er et litteraturstudie.
En av hovedkonklusjonene er at for å gjøre tilnærmingen mer tilgjengelig i det praktiske arbeidet, kan man lage en liste over capabilities man skal sikre at alle barn har. Videre vil det være viktig i et capability perspektiv å arbeid politisk for at alle barn skal ha samme mulighet til å utvikle capabilities, gjennom universelle tjenester. Dette for å unngå skam og stigmatisering. | |
dc.language.iso | nb | language |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
dc.subject | Barnefattigdom | |
dc.subject | Capability approach | |
dc.subject | Sosialt arbeid | |
dc.title | BARNEFATTIGDOM I NORGE. Om å integrere Capability tilnærmingen i sosialt arbeid | |
dc.type | Bachelor thesis | |