Preoperativ informasjon og helsekompetanse. Pasienter med kreft: hvordan kan sykepleiere tilrettelegge preoperativ informasjon, med tanke på helsekompetanse?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/6489Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Bakgrunnen for oppgaven er egne erfaringer fra ulike praksisperioder, hvor pasienter ikke har forstått, eller har misforstått, informasjon fra sykepleiere. Preoperativ informasjon kan bidra til å gjøre
forløpet forutsigbart for pasienter med kreft, med den forutsetning at pasienten forstår informasjonen.
Helsekompetanse handler om pasientens evne til å huske og forstå helseinformasjon. Hensikten med
oppgaven er å utforske på hvilken måte sykepleiere kan tilrettelegge preoperativ informasjon, med
utgangspunkt i pasientens situasjon og helsekompetanse.
Problemstilling: Pasienter med kreft: Hvordan kan sykepleiere tilrettelegge preoperativ informasjon, med
tanke på helsekompetanse?
Metode: For å belyse problemstillingen har vi gjennomført en litteraturstudie, basert på forskning og
faglitteratur.
Resultat og konklusjon: Sykepleiere kan bruke en pasientsentrert tilnærming når de skal formidle
preoperativ informasjon. Det innebærer å ta utgangspunkt i pasientens forutsetninger for læring, for
eksempel helsekompetanse, og pasientens behov for informasjon. Ved å bruke åpne spørsmål
innledningsvis, kan sykepleieren få et utgangspunkt for hvordan samtalen kan utvikle seg videre. Det er
også viktig å være bevisst på om man snakker med eller til pasienten, og å respondere på pasientens
fortelling. Sykepleieren kan fokusere på de viktigste poengene, bruke et enkelt språk, og undersøke
pasientens forståelse underveis.
Beskrivelse
Bachelor i Sykepleie