Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorsteinsen, Tine Iwe
dc.date.accessioned2020-10-26T16:56:50Z
dc.date.accessioned2021-04-29T10:52:35Z
dc.date.available2020-10-26T16:56:50Z
dc.date.available2021-04-29T10:52:35Z
dc.date.issued1994-07
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6418
dc.description.abstractRadiografutdanningen ble høgskoleutdanning i 1981. Dette innebar at skolen måtte oppgradere seg til å bli høgskole. En av intensjonene med utdanningene innenfor høgskolesystemet er at de skal kvalifisere for et yrke med selvstendig funksjon. For å sikre yrkesretting må utdanningen ha kontakt med både yrkesorganisasjoner, myndigheter, arbeidsliv og arbeidsmarked. Det er altså ikke tilstrekkelig at skolene alene vurderer hva som skal vektlegges for å nå målene med utdanningen. Vi vet i dag ikke hvor godt radiografutdanningen passer de radiologiske avdelingers behov. Prosjektet innebærer en undersøkelse blant radiograf­ utdanningens brukere og radiografenes arbeidsmarked, de radiologiske avdelinger (røntgenavdelinger) om hvor godt nyutdannede radiografers ferdigheter, kunnskaper og holdninger tilfredsstiller deres behov, og hvordan avdeling og skole jevnlig kan samarbeide for å nå et felles mål, som skal komme pasienten til gode: Til enhver tid best mulige nyutdannede radio­grafer! For å forstå målet for radiografutdanningen og forholdet mellom radiograf­ høgskole og radiologisk avdeling, er utviklingen av radiografutdanningen fra å være skole til å bli høgskole, sammenliknet med utviklingen av høgskolesystemet generelt, blitt belyst. De teoretiske referansene og litteraturstudiene er valgt for å gi grunnlag for vurderingen av resultatene fra undersøkelsen samtidig som de gir en viss begrunnelse for hvilke forslag radiografhøgskolene bør gå inn for.
dc.language.isonben
dc.publisherHøgskolen i Osloen
dc.subjectRadiograf
dc.subjectHøgskole
dc.subjectRadiografutdanningen
dc.subjectNyutdannet
dc.titleBrukerundersøkelse ved radiologiske avdelinger om radiografhøgskolens utdanningstilbud
dc.typeResearch report
fagarkivet.source.pagenumber136


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel