Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEnehaug, Heidi
dc.contributor.authorSvare, Helge
dc.contributor.authorKlethagen, Pål
dc.contributor.authorAnderson-Glenna, Mary
dc.contributor.authorTerjesen, Hans Chr. Aargaard
dc.contributor.authorFatnes, Anne Marie
dc.date.accessioned2020-08-20T07:24:29Z
dc.date.accessioned2021-04-30T08:36:05Z
dc.date.available2020-08-20T07:24:29Z
dc.date.available2021-04-30T08:36:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.isbn978-82-7609-362-9
dc.identifier.issn0807-0865
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6256
dc.description.abstractVi har i dette prosjektet undersøkt vilkårene for og bruken av ulike former for kunnskapsdeling i kunnskapsbedrifter. En bærende hypotese i prosjektet er at det er en sammenheng mellom kunnskapsdeling og læring og det generelle arbeidsmiljøet. En litteraturstudie som er gjennomført, viser at systematisk arbeid med læring og kunnskapsoverføring bidrar til at forretningskritisk kunnskap ikke forsvinner når ansatte pensjonerer seg eller bytter jobb. I tillegg kan disse aktivitetene gi eldre arbeidstakere fornyet entusiasme og fokus, og bidra til å lukke det sosiale gapet mellom ansatte i ulike livsfaser, og skape bedre arbeidsmiljø. En survey som er gjennomført i prosjektet i Abelias medlemsbedrifter, viser at det er et klart behov for mer informasjon om læring og kunnskapsoverføring, og for gode verktøy og støtte til å gjennomføre disse i en travel hverdag. Basert på om lag tjue identifiserte metoder for kunnskapsdeling ble det i prosjektet valgt ut tre metoder («peer-assist», «mentoring» og «action review») som er testet i tre casebedrifter. Det ble ikke målt noen forbedring i arbeidsmiljøet som følge av utprøvingen. Analysen av prosjektets data viser likevel at det i utvalget som er undersøkt, er en sammenheng mellom læring og kunnskapsdeling og vesentlige arbeidsmiljøfaktorer som mestring, tillit og motivasjon. For virksomheter som vil satse på økt læring og kunnskapsdeling mellom ansatte, anbefales det at aktivitetene tilpasses lokale forhold, da dette øker sannsynligheten for å lykkes over tid.
dc.publisherOslo: Arbeidsforskningsinstituttet ved HiOA
dc.relation.ispartofseriesAFI Rapport 2015:10
dc.subjectArbeidsmiljø
dc.subjectLæring
dc.subjectMestring
dc.subjectKunnskapsbedrift
dc.subjectKunnskapsdeling
dc.titleKunnskapsdeling i travelhetens tid
dc.typeResearch report
fagarkivet.source.pagenumber48


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel