Online brukerevalueringer - til forbrukernes nytte eller besvær?
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/5967Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SIFO Notat [168]
Sammendrag
Sentralt både for internetthandel generelt og i delingsøkonomien mer spesielt, ligger en forestilling om at online brukerevalueringer og ratinger skal skape tillit og smøre relasjonene og flyten av slike tjenester. Det antas av mange at en ny type «reputation economy» vil dominere i tiden fremover, slik vi blant annet har sett det i Ebay og i liknende tjenesters evalueringssystem, og nå også i delingsøkonomien. Vi vet at brukervurderinger/ brukeromtaler i tillegg står sentralt i tradisjonell handel og netthandel når forbrukere skal orientere seg før kjøpsbeslutninger tas. Derfor ønsket vi i 2016 å se nærmere på hvordan denne type tillitsmekanismer fungerer i praksis, og hvor viktige de er nettopp for å skape tillit forbrukere seg i mellom, og mellom forbrukere og kommersielle markedsaktører. I dette notatet presenteres relevant litteratur på feltet, sammen med nyere forskning fra SIFO knyttet opp til delingsøkonomien og de ulike aktørenes erfaringer med bruk, samt illustrerende eksempler fra andre sider av internetthandel og sosiale medier. Forbrukerombudet presenterer også kort de rettslige rammene rundt brukeromtaler og andre tillitsmekanismer.