Show simple item record

dc.contributor.authorBakken, Anders
dc.contributor.authorSmette, Ingrid
dc.contributor.authorDæhlen, Marianne
dc.date.accessioned2020-06-21T13:35:23Z
dc.date.accessioned2021-04-30T07:29:55Z
dc.date.available2020-06-21T13:35:23Z
dc.date.available2021-04-30T07:29:55Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn978-82-7894-478-3
dc.identifier.issn0808-5013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5061
dc.description.abstracten
dc.description.abstractDette er sluttrapporten fra en evaluering av et treårig forsøkmed et praktisk fag i ungdomstrinnet - arbeidslivsfaget. Fagetskal være et alternativ til fremmedspråk og har vært innført som ettav flere tiltak for å gjøre ungdomstrinnet mer variert. En av intensjonene med forsøket er å styrke elevenes faglige motivasjon. På forsøksskolene har en av fem elever deltatt i arbeidslivsfaget. Evalueringen viser at arbeidslivsfaget har vært gjennomført som et praktisk fag og med stor grad av lokal variasjon. Forskerne stiller seg imidlertid spørrende til hvorvidt intensjonen om å styrke elevenes skolemotivasjon har blitt oppfylt. Elever og lærere er likevel svært tilfredse med hvordan faget har fungert, og nøkkelen til suksess er at faget representerer en alternativ læringsarena i skolen som gir mestringsopplevelser for flere elever. Rapporten anbefaler at forsøket innføres som en permanent ordning på ungdomstrinnet.no_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport 11/13
dc.subjectNOVA
dc.titleForsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnetno_NB
dc.typeReport
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/abakk
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/isme
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/marida
fagarkivet.source.pagenumber192


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record