dc.contributor.author | Bakken, Anders | |
dc.contributor.author | Smette, Ingrid | |
dc.contributor.author | Dæhlen, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2020-06-21T13:35:23Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-30T07:29:55Z | |
dc.date.available | 2020-06-21T13:35:23Z | |
dc.date.available | 2021-04-30T07:29:55Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7894-478-3 | |
dc.identifier.issn | 0808-5013 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/5061 | |
dc.description.abstract | | en |
dc.description.abstract | Dette er sluttrapporten fra en evaluering av et treårig forsøkmed et praktisk fag i ungdomstrinnet - arbeidslivsfaget. Fagetskal være et alternativ til fremmedspråk og har vært innført som ettav flere tiltak for å gjøre ungdomstrinnet mer variert. En av intensjonene med forsøket er å styrke elevenes faglige motivasjon. På forsøksskolene har en av fem elever deltatt i arbeidslivsfaget. Evalueringen viser at arbeidslivsfaget har vært gjennomført som et praktisk fag og med stor grad av lokal variasjon. Forskerne stiller seg imidlertid spørrende til hvorvidt intensjonen om å styrke elevenes skolemotivasjon har blitt oppfylt. Elever og lærere er likevel svært tilfredse med hvordan faget har fungert, og nøkkelen til suksess er at faget representerer en alternativ læringsarena i skolen som gir mestringsopplevelser for flere elever. Rapporten anbefaler at forsøket innføres som en permanent ordning på ungdomstrinnet. | no_NB |
dc.publisher | Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA | |
dc.relation.ispartofseries | NOVA Rapport 11/13 | |
dc.subject | NOVA | |
dc.title | Forsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet | no_NB |
dc.type | Report | |
fagarkivet.author.link | https://www.oslomet.no/om/ansatt/abakk | |
fagarkivet.author.link | https://www.oslomet.no/om/ansatt/isme | |
fagarkivet.author.link | https://www.oslomet.no/om/ansatt/marida | |
fagarkivet.source.pagenumber | 192 | |