Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngebrigtsen, Ada
dc.contributor.authorSletten, Mira Aaboen
dc.date.accessioned2020-06-21T13:35:11Z
dc.date.accessioned2021-04-30T07:32:50Z
dc.date.available2020-06-21T13:35:11Z
dc.date.available2021-04-30T07:32:50Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.isbn978-82-7894-391-5
dc.identifier.issn0808-5013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5019
dc.description.abstracten
dc.description.abstractHva slags opplæringstilbud får asylsøkerbarn i norske kommuner, og hvilke erfaringer har ansatte på omsorgssentre og statlige mottak med samarbeid om barnas skolegang? Denne kartleggingen, som er utført for Utdanningsdirektoratet, tyder på at de aller fleste asylsøkerbarn i grunnskolealder får grunnskoleopplæring kort tid etter ankomst til mottak og omsorgssentre. I de aller fleste kommuner kan asylsøkere med nødvendig kompetanse få plass i videregående opplæring etter søknad. Det er stor variasjon mellom kommuner når det gjelder organisering av opplæringen, men de fleste kommuner gir opplæring både i innføringsklasser og ordinære klasser. Det er imidlertid store mangler når det gjelder tospråklig fagopplæring og morsmålsundervisning. Kartleggingen tyder på at det er forholdsvis få ansatte i grunnskoleopplæringen som har formell kompetanse rettet mot tospråklig fagopplæring.no_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport 20/11
dc.subjectNOVA
dc.titleKartlegging av opplæringstilbudet til enslige mindreårige asylsøkere og barn av asylsøkereno_NB
dc.typeReport
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/adae
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/masle
fagarkivet.source.pagenumber96


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel