Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGulbrandsen, Lars Petter
dc.date.accessioned2020-06-07T21:06:10Z
dc.date.accessioned2021-04-29T14:11:48Z
dc.date.available2020-06-07T21:06:10Z
dc.date.available2021-04-29T14:11:48Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.isbn978-82-7894-544-5
dc.identifier.issn1890-6435
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3441
dc.description.abstractGår vi noen år tilbake sluttet mange av førskolelærerne å jobbe i barnehage. Slik er det ikke lenger. Nå utgjør de som har førskolelærer- eller barnehagelærerutdanning, barnehagenes mest stabile arbeidskraft. Yrkesgruppen har sluttet å slutte. Siden så mange har sluttet før, er sektoren også helt uten det vi kan kalle et pensjoneringsproblem. Øie-utvalget (NOU 2012:1) foreslo både en ny bemanningsnorm og en ny pedagognorm som ville kreve 8000 flere barnehagelærere. Hvis utviklingen etter 2012 har vært den samme som fram til 2012, vil barnehagene i 2015 ha 8000 flere barnehagelærere enn i 2007. Dette reiser spørsmålet om innføringen av den nye pedagognormen bør forseres. Hvis det ikke skjer, risikerer man at barnehagelærere som ønsker å bruke sin utdanning i det yrket de er utdannet til, ikke får jobb i en barnehage.no_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Notat 1/15
dc.subjectNOVA--Arbeidsliv--Barn og barnevern
dc.titleBarnehagelærerne. Yrkesgruppen som sluttet å slutteno_NB
dc.typeNotat
fagarkivet.source.pagenumber58


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel