dc.contributor.author | Raaen, Finn Daniel | |
dc.date.accessioned | 2020-05-13T08:47:04Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-26T06:02:06Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T08:58:46Z | |
dc.date.available | 2020-05-13T08:47:04Z | |
dc.date.available | 2020-08-26T06:02:06Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T08:58:46Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/3089 | |
dc.description.abstract | Michel Foucaults arbeider hatt en betydelig innvirkning på profesjonsforskning, særlig de siste årtier. Det gjelder også forskning om lærerollen. Mesteparten av denne forskningen knytter seg til Foucaults tidligere produksjon, og i mer begrenset grad til hans senere arbeider. I denne artikkelen vil utfordringene til lærerollen belyses, særlig i perspektiv av Foucaults senere arbeider. I Foucaults senere arbeider bringes blant annet fokus mot sammenhengen mellom kritisk refleksjon, systemkritikk og mulighetene for selvkonstruksjon. Særlig to begreper blir stående sentralt i den videre drøfting: ”parrhesia” (frimodighet) og ”kairos” (evnen til situasjonell handling). | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo | en |
dc.relation.ispartofseries | ;nr. 12 | |
dc.subject | Lærerrollen | en |
dc.title | Sannhet, frimodighet og profesjonalitet : En diskusjon om lærerprofesjonalitet inspirert av Michel Foucaults problematisering av begrepet ”Parrhesia” | en |
dc.type | Working paper | en |
fagarkivet.author.link | https://www.oslomet.no/om/ansatt/finndr/ | en |
fagarkivet.source.pagenumber | 21 | en |