dc.contributor.author | Nore, Hæge | en_US |
dc.date.accessioned | 2009-04-23T12:25:34Z | en_US |
dc.date.accessioned | 2011-12-19T10:52:05Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-02T08:24:09Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T10:08:18Z | |
dc.date.available | 2011-12-19T10:52:05Z | |
dc.date.available | 2020-09-02T08:24:09Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T10:08:18Z | |
dc.date.issued | 2008 | en_US |
dc.identifier.citation | Yrke. Tidsskrift om yrkesopplæring. 2008, 52(3), 30-32 | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-1905 | en_US |
dc.identifier.uri | http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_9045 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/180 | |
dc.description.abstract | Både Kvalitetsutvalget (NOU 2003:16) og St.meld. nr 30 (2003-2004) la sterke føringer for
tilbudsstrukturen i videregående opplæring. Det har vært mange og lange debatter med
partene i arbeidslivet for å sikre at tilbudsstrukturen og innholdet i opplæringen ivaretar
arbeidslivets behov for kompetanse og at sluttkompetansen ikke får et lavere nivå. Mer enn
tidligere har det vært fokus på nytteverdien av utdanningen, av å utdanne ansettbare fagfolk.
Denne nytteverdien skal også speiles opp mot et samfunn og arbeidsliv i endring – slik at
utdanningen ses på som en plattform for livslang læring (St.meld. nr. 30, s.67). Føringene i
meldingen var å bygge utdanningstilbud med rom både for bredde og for spesialisering, men
der spesialiseringen skulle skje gradvis og så seint som mulig i opplæringsløpet. Likevel skal
elever som har interesse for spesielle fagfelt få muligheter for å jobbe med dette på et tidlig
tidspunkt, spesielt gjennom prosjekt til fordypning. Aktuelle yrker i utdanningsprogrammet
skal introduseres tidlig. Det pekes på fare for teoretisering av fagene hvis læringsarbeidet ikke
tidlig knyttes til konkrete yrker. Fleksibilitet er et sentralt stikkord både for innholdet i
læreplanene og for tilrettelegging av opplæringen. | |
dc.description.sponsorship | Høgskolen i Akershus | en |
dc.format.extent | 25450 bytes | en_US |
dc.format.mimetype | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | nor | en |
dc.subject | Yrkesfag | en |
dc.subject | Videregående skole | en |
dc.subject | Læreplaner | en |
dc.subject | Industriell produksjon | en |
dc.title | TIP : bred bakgrunn for mange yrker - en utfordring både i læreplanarbeidet og skolehverdagen | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |