Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRosenberg, Thea Grav
dc.contributor.authorSteinnes, Kamilla Knutsen
dc.contributor.authorStorm-Mathisen, Ardis
dc.date.accessioned2019-04-02T10:42:33Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:44:02Z
dc.date.available2019-04-02T10:42:33Z
dc.date.available2021-04-29T12:44:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-82-7063-479-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/1310
dc.description.abstractNorske barn har fra ung alder høyt nærvær på og personalisert bruk av internett (fra smarttelefoner) – og ikke minst sosiale medier. Dette stiller svært høye krav til norske barns digitale forbrukerkompetanse; de kan legge fra seg mye persondata og må håndtere mange ulike markedsførings- og betalingsformer. Denne rapporten ser på hvordan markedsføring i sosiale medier og blogger fremtrer, oppleves og håndteres av norske tenåringsbarn og hva som kan fremme deres digitale forbrukerbevissthet- og kompetanse. I tilknytning til dette har rapporten undersøkt fire hovedspørsmål: I. Hva slags markedsføring er det barn møter når de bruker sosiale medier og hvordan opptrer ‘skreddersøm’ i deres profiler? II. Hvordan forstår og relaterer barn seg til markedsføringen på sosiale medier? III. Hva gjør barn for å ivareta egne personverninteresser på sosiale medier? IV. Hva kan bidra til å fremme barns digitale forbrukerkompetanse på dette området? Det er laget en film som viser funn fra prosjektet: https://youtu.be/m_TRtzBtqfgen
dc.language.isonben
dc.publisherForbruksforskningsinstituttet SIFOen
dc.relation.ispartofseriesOppdragsrapport;13-2018
dc.subjectdigital markedsføringen
dc.subjectsosiale medieren
dc.subjectpersonvernen
dc.subjectsårbare forbrukereen
dc.subjectbarnen
dc.subjectdigital kompetanseen
dc.subjectkroppspressen
dc.titleMarkedsføring og personvern i sosiale medier – en flermetodisk undersøkelse med barn som medforskereen
dc.typeResearch reporten
fagarkivet.source.pagenumber142en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel