Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohnston, Jamie
dc.contributor.authorOlszeth, Lene
dc.date.accessioned2017-07-05T12:40:23Z
dc.date.accessioned2020-08-25T20:37:33Z
dc.date.accessioned2021-04-29T10:58:30Z
dc.date.available2017-07-05T12:40:23Z
dc.date.available2020-08-25T20:37:33Z
dc.date.available2021-04-29T10:58:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/1024
dc.descriptionBachelor i Bibliotek- og informasjonsvitenskap
dc.description.abstractOppgavens tittel er Makerspaces i skandinaviske biblioteker: tilnærming og motivasjon- en casestudie. Makerspace vokser i popularitet i skandinaviske storbybiblioteker, og er et slags verksted hvor mennesker med lignende interesser deler kunnskap og verktøy. Problemstillingen er: Hvilken tilnærming har 6 skandinaviske bibliotek til makerspaces, og hvilken motivasjon lå bak opprettelsen av tilbudet? Seks kvalitative forskningsintervju ble brukt for å undersøke dette, og metoden ble valgt da innblikk i personlige holdninger var ønsket, kombinert med få datapunkter som utelukket en kvantitativ metode. Oppgaven sammenligner intervjuobjekters svar med tidligere litteratur og biblioteklover. En teorimodell blir også brukt for å undersøke hvor bra makerspaces passer med bibliotekets rolle. Min studie tyder på at fysisk tilnærming blir tilpasset nærsamfunnets ønsker, uten store likheter eller forskjeller mellom landene. Til gjengjeld observerte jeg litt større korrelasjon mellom motivasjonene for opprettelsen av makerspace og land. Det synes også å være stor likhet mellom makerspace, bibliotekenes lover og rolle.
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus
dc.subjectMakerspace
dc.subjectTilnærming
dc.subjectMotivasjon
dc.titleMakerspaces i skandinaviske bibliotek: tilnærming og motivasjon - en casestudie
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel