dc.contributor.author | Spjelkavik, Øystein | |
dc.contributor.author | Enehaug, Heidi | |
dc.contributor.author | Lunde Helgesen, Håvard | |
dc.contributor.author | Schafft, Angelika | |
dc.date.accessioned | 2024-04-03T09:59:52Z | |
dc.date.available | 2024-04-03T09:59:52Z | |
dc.date.issued | 2024-04-04 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7609-479-4 | |
dc.identifier.issn | 2703-836X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3124627 | |
dc.description.abstract | Prosjektet «Inkluderingskompetanse som samskaping» (2020–2023) ble finansiert av FoU-midler fra NAV. Åtte NAV-kontor var involvert i å utvikle «hybridveilederpraksis» i skjæringspunktet mellom en tradisjonell tiltaksorientert saksbehandlermodell og en arbeidsplassorientert jobbspesialistmodell. FoU-prosjektet har i hovedsak brukt kvalitative og medvirkningsorienterte metoder både for datainnsamling og for å bidra til lokal utvikling, og har særlig fokusert på å understøtte kollektiv refleksjon og læring blant NAV-veiledere og deres ledere. Datagrunnlaget består av individuelle intervjuer, fokusgruppeintervjuer, spørreundersøkelser, dialogkonferanser og lokale samlinger. Resultatene viser at «hybridmodellen» har bidratt til utviklingen av veilederrollen i NAV, og har gitt økt faglig inspirasjon og utvidet kunnskap, bedre kartlegging og oppfølging av brukere, og bedre kontakt med bedrifter. Langsiktighet, økonomisk kompensasjon, og inkluderingskompetanse i NAV er viktige faktorer for også å utvikle inkluderingskompetanse på arbeidsplassen. En forutsetning for «hybridmodellen» er at det legges til rette for kollektive refleksjonsprosesser blant NAV-veiledere og gjensidig læring gjennom samskaping med kandidater og støtteressurser på arbeidsplassen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet-storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | AFI-rapport;2024:07 | |
dc.subject | NAV | en_US |
dc.subject | Sysselsetting | en_US |
dc.subject | Arbeidsinkludering | en_US |
dc.subject | Hybridmodellen | en_US |
dc.subject | Mentor | en_US |
dc.subject | Organisasjonslæring | en_US |
dc.subject | Inkluderingskompetanse | en_US |
dc.title | Fra rutinebasert til reflektert praksis | en_US |
dc.title.alternative | Utvikling av inkluderingskompetanse i NAV og på arbeidsplass | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.source.pagenumber | 103 | en_US |
dc.relation.project | Inkluderingskompetanse som samskaping (NAV FoU) | en_US |
dc.subject.nsi | Sysselsetting | en_US |