Show simple item record

dc.contributor.authorNielsen, Liv Merete
dc.contributor.authorReitan, Janne Beate
dc.contributor.authorHassel, Ragnhild Merete
dc.date.accessioned2024-04-03T06:37:15Z
dc.date.available2024-04-03T06:37:15Z
dc.date.created2023-01-28T19:43:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2023, 16 (2), 1-22.en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3124556
dc.description.abstractI 2013 tok Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS), i samarbeid med lærerutdannere i fag­feltet, initiativ til opprettelsen av det som i dag er Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i uni­vers­itets- og høgskolesektoren (KHUH). Siden opprettelsen har dette nettverket prioritert arbeid med årlige nettverks­konferanser for å styrke forskning og samarbeid innen fagfeltet. I denne artikkelen er Nettverkskonferansene i perioden 2014–2022 studert i lys av Lave og Wenger sin teori om ‘communities of practice’ – praksis­felles­skap, der faglig og organisatorisk legitim perifer deltakelse inngår i en helhet. Empirien gir oss grunnlag til å hevde at aktiviteten i praksisfellesskapet KHUH har vokst i denne perioden, ved at flere har fått adgang til slik deltakelse. Hele 288 pre­sen­ta­sjon­er, i form av paper, praksis­for­tel­ling­er eller poster har blitt pre­sen­tert, 20 personer har bidratt i ar­­beidsutvalg (AU) og 11 i viten­skap­elige ko­mi­teer (VK). KKS har mye av æren for nettverkets framgang og kontinuitet. Satsningen på KHUH – framfor et felles estetisk nett­verk – har vist seg å være en vellykket strategi.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titleNettverk for formgiving, kunst og håndverk i universitets- og høgskolesektoren (KHUH): 10 år med praksisfellesskap i utviklingen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.7577/formakademisk.4966
dc.identifier.cristin2117281
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber1-22en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal