Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStokke, Ruth Seierstad
dc.contributor.authorGiæver, Tonje Hilde
dc.contributor.authorRøed, Dag Freddy
dc.date.accessioned2024-04-03T06:34:10Z
dc.date.available2024-04-03T06:34:10Z
dc.date.created2024-04-02T15:21:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3124555
dc.description.abstract«Å skrive seg til lesing med digital lydstøtte» (STL+) som metode for skriveopplæring har fått fornyet aktualitet med økt tilgang til digitale enheter i norsk skole. STL+ framstilles som en sam- mensatt pedagogisk metode med digital lydstøtte som et sentralt element. Denne artikkelen under- søker læreres oppfatninger av STL+ som metode i begynneropplæringen og hvilke faktorer som påvirker lærernes oppfatninger. Studien er basert på individuelle dybdeintervjuer med åtte lærere. Funnene viser at det er store variasjoner i læreres oppfatninger av STL+, særlig når det gjelder for- holdet mellom STL+ og tradisjonell bokstavinnlæring og tidspunkt for introduksjon av håndskrift. Videre viser studien at det er flere faktorer som påvirker lærernes oppfatninger: deres pedagogiske og faglige innsikt, erfaringer knyttet til vektlegging av formelle og funksjonelle sider av skriveopp- læringen, tilgang til og holdninger til teknologi samt faglige forhandlinger i profesjonsfellesskapet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLæreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+)en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin2258202
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.volume10en_US
dc.source.issue1en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal