Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøydal, Øyunn Syrstad
dc.contributor.authorThoresen, Hilde
dc.date.accessioned2024-02-28T07:34:04Z
dc.date.available2024-02-28T07:34:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3120197
dc.description.abstractMobbing er fortsatt et stort problem i norsk skole og skoleledere har et særskilt ansvar for å forhindre mobbing og følge opp mobbing når det skjer. Dette er lovfestet i opplæringsloven § 9a. Skolene kan i ytterste konsekvens straffes med tvangsmulkt ved brudd på loven, samtidig rapporterer skoleledere om en høyere administrativ arbeidsbelastning knyttet til § 9a. En skole som strever med å forebygge mobbing og ivareta elever som blir mobbet etter opplæringsloven § 9a vil gi store konsekvenser både for individet, men også for skolen som system. Tilsyn fra Statsforvalteren er embetets måte å følge opp og følge med på hvorvidt skoler jobber etter opplæringsloven § 9a. Formålet med studiet mitt er å utforske hvordan skoleledere opplever et tilsyn knyttet til opplæringsloven § 9a og hvorvidt det kan påvirke hvordan skoleledere leder utviklingsarbeid rundt mobbing ved egen skole. For å undersøke dette har jeg valgt å fordype meg i tre skoler med tilgang til tilsynsrapport fra Statsforvalteren og tilhørende semistrukturelle dybdeintervjuer av skoleledere på alle de tre skolene. Jeg har satt skoleledernes opplevelser og beskrivelser inn i fortolkningsrammene til Bolman og Deal (2012) og bruker endrings og læringsteori for å forstå og tolke funnene i casene mine. Resultater fra studien viser at alle skolelederne opplevde tilsynet som en stor arbeidsbelastning og det medførte en omprioritering av arbeidsoppgaver. Likevel opplevde alle skolene at tilsynet skapte et handlingsrom for endring, og det kunne synes som at tilsynet ble avgjørende for å skape legitimitet for endringer som de anså som nødvendige. Det ser også ut som skoler med store avvik fra før av får en annen tilnærming til tilsynet enn skoler med få avvik og gode rutiner. Manglende strukturer for skolens utviklingsarbeid og et perspektiv på hvordan organisasjoner lærer synes å være viktige forutsetninger for å få til endringer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.titleTilsyn –En hjelpende hånd, eller stein til byrden? En studie av skolelederes opplevelse av tilsyn på opplæringsloven §9-a, og hvordan det kan påvirke ledelse av endringer i skolen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel