dc.contributor.author | Tkachenko, Elena | |
dc.date.accessioned | 2024-02-05T12:28:05Z | |
dc.date.available | 2024-02-05T12:28:05Z | |
dc.date.created | 2024-02-01T22:41:23Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3115604 | |
dc.description.abstract | De siste årene har begrepet transspråking vært i forskningens søkelys, og forskere har både utviklet
dette begrepet teoretisk og undersøkt det empirisk i ulike utdanningskontekster. Likevel er det behov for
mer kunnskap om flerspråklig didaktikk, og flere studier rapporterer om lærernes usikkerhet og behov
for kompetanseheving. Målet for denne artikkelen er å systematisere empiriske studier publisert mellom
2010 og 2022 som beskriver flerspråklige praksiser i nordisk barnehagekontekst. Femti studier er inkludert
i kunnskapsoversikten og analysert for å beskrive state-of-the-art på forskningsfeltets fagfront. Analysen
viser hvilke metoder som har blitt brukt i relevante empiriske studier, i hvilke barnehagekontekster og barne-
hagesituasjoner flerspråklige praksiser har blitt beskrevet, hvilke temaer som har blitt viet oppmerksomhet
og hvordan slike praksiser blir møtt av ulike aktører. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://nordiskbarnehageforskning.no/index.php/nbf/article/view/381 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Transspråklige praksiser i nordiske barnehager: en kunnskapsoversikt | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 2242318 | |
dc.source.journal | Nordisk barnehageforskning | en_US |