Show simple item record

dc.contributor.authorAckovic, Jovana
dc.date.accessioned2024-01-29T07:46:37Z
dc.date.available2024-01-29T07:46:37Z
dc.date.created2024-01-25T20:51:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk barnehageforskning. 2023, 20 (2), 151-169.en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114192
dc.description.abstractFormålet med artikkelen er å beskrive hvordan Lev Vygotskijs og Karen Barads teorier i tidligere forsk- ning har blitt brukt til å analysere barnehageansattes rolle i småbarns (opp til 3 år) matematiske lærings- prosesser. Disse teoriene er valgt fordi de har vært dominerende i nordisk forskning på voksenrollen i småbarns matematiske læringsprosseser. Studier som bruker sosiokulturell teori, basert på Vygotskijs arbeider, understreker betydningen av veilederrollen og sosial interaksjon som viktig for å bidra til småbarns matematiske læringsmuligheter. Forskning basert på Barads teori fremhever derimot tilrette- leggerrollen med vekt på læringsmuligheter som oppstår i småbarns kroppslige intra-aksjoner med det materielle miljøet. Studiene som er inkludert i undersøkelsen, indikerer at begge perspektivene gir ulik innsikt i barnehageansattes rolle i småbarns matematiske læringsprosesser. I fremtidig forskning vil det å kombinere begge perspektivene kunne bidra i forståelsen av variasjonen og kompleksiteten i barne- hageansattes praksis og barnehageansattes perspektiver på voksenrollen i deres bidrag til småbarns matematiske læringsmuligheter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBruken av sosiokulturelle og sosiomaterielle teorier i studier av barnehageansattes rolle i småbarns matematiske læringsprosesseren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/nbf.v20.273
dc.identifier.cristin2234785
dc.source.journalNordisk barnehageforskningen_US
dc.source.volume20en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber151-169en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal