Show simple item record

dc.contributor.authorVedeler, Gørill Warvik
dc.contributor.authorStrandbu, Astrid
dc.date.accessioned2024-01-04T11:37:09Z
dc.date.available2024-01-04T11:37:09Z
dc.date.created2023-12-15T09:15:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2023, 17 (2), 31-49.en_US
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3109811
dc.description.abstractI denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole. Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse skole–hjem-samarbeid som pedagogisk praksis i videregående skole. Resultatene avdekket en ambivalens i opplevelsen av skole–hjem-samarbeid, der elevene uttrykker at de ønsker å være selvstendige samtidig som de har behov for nærværende og støttende foreldre. Fundert i samtalene mellom deltakerne drøfter vi en todelt elevposisjon i trepartssamar- beidet mellom foreldre, lærere og elever; der elevene har både en objekt- og subjektposi- sjon i samarbeidet. Resultatene viser at foreldre oppleves som viktige støttespillere for de fleste elevene, men også at skole–hjem-samarbeid er en personlig og følelsesladet praksis for mange. De positive følelsene bidrar til å forsterke elevenes motivasjon, skolearbeid og håndtering av utfordringer. Det var likevel de ubehagelige følelsene knyttet til samarbeidet som synes å dominere, og som fører til at skole–hjem-samarbeid oppleves som krevende for mange elever i videregående skole. For å drøfte resultatene har vi anvendt pedagogisk- filosofisk teori om elevenes dannings- og utdanningsprosess og pedagogisk-psykologisk teori om elevenes behov for autonomistøtte. Vi argumenterer for å begrunne skole–hjem- samarbeid i videregående skole som samarbeidende autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess, og for å styrke elevenes subjektposisjon i dette samarbeidet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSkole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosessen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.23865/up.v17.5194
dc.identifier.cristin2213961
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber31-49en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal