Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTobiassen, Anita Ellen
dc.contributor.authorOlsen Lade, Magnus
dc.contributor.authorHovelsrud Oddevald, André
dc.date.accessioned2023-12-11T12:55:03Z
dc.date.available2023-12-11T12:55:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106862
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan samfunnets økende krav til bedriftens samfunnsansvar (CSR) påvirker norske bedrifters internasjonalisering. I løpet av de siste femti årene har verden blitt omgjort til en global markedsplass. Globaliseringen har medført rekke komplekse problemstillinger (Bishop et al., 2011), og blant disse finner vi utfordringer tilknyttet CSR (Carson et al., 2015). Med den økende globaliseringen blir det stadig viktigere å undersøke forholdet mellom CSR og internasjonalisering, men dette området er under-utforsket i den akademiske litteraturen (Khojastehpour & Saleh, 2019; Park & Ghauri, 2015). Ved å gjennomføre en flercasestudie og semi-strukturerte intervjuer har vi samlet inn data fra fire norske bedrifter med internasjonale aktiviteter. Vi har analysert dataene i lys av eksisterende teori og tidligere forskning for å identifisere mønstre og sammenhenger mellom CSR og internasjonalisering. Våre funn indikerer at samfunnets økende krav til CSR har en betydelig innvirkning på norske bedrifters internasjonalisering. Bedriftene anerkjenner CSR som en viktig faktor for å oppnå bærekraftig vekst og opprettholde et positivt omdømme. De integrerer CSR-prinsipper i sine forretningsmodeller og strategier for å møte samfunnets forventninger. Vi observerte også at bedriftene opplever utfordringer i implementeringen av CSR i internasjonale markeder. Regulatoriske og institusjonelle mangler gjør det ressurskrevende å etterleve egne CSR-strategier i fremvoksende markeder. Likevel ser vi at bedriftene som lykkes med å integrere CSR i sin forretningsmodell, oppnår konkurransefordeler og blir mer attraktive for relevante nettverk, som kan bidra til vellykket ekspansjon til fjerntliggende markeder. Gjennom grundig datainnsamling og analyse av våre fire caser, har vi etablert et fundament for å forstå samspillet mellom CSR og internasjonalisering i norske bedrifter. Vår forskning gir innsikt i utfordringene og mulighetene som oppstår i dette samspillet, og legger grunnlaget for videre forskning på området.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.titleInternasjonalisering under påvirkning: Samfunnsansvarets rolle i global forretningspraksis En kvalitativ studie av norske bedrifters tilnærming til den samfunnsansvarlige rollen i internasjonaliseringenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel