Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjøstvedt, Anders G.
dc.contributor.authorSeland, Idunn
dc.contributor.authorJøsok, Evy
dc.contributor.authorHuang, Lihong
dc.coverage.spatialOsloen_US
dc.date.accessioned2023-12-01T12:05:52Z
dc.date.available2023-12-01T12:05:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-7894-847-7
dc.identifier.issn1893-9503
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3105590
dc.description.abstractOpplevelsen av politisk mestringstro er avgjørende for at ungdom ser på seg selv som deltakere i demokratiet, men denne mestringstroen påvirkes i stor grad av sosiale kategorier som kjønn og sosioøkonomisk status. DEMOCIT-prosjektet bidrar med ny forskning om demokratiundervisningen i et utvalg norske ungdomsskoler hvor elever skårer signifikant høyere på politisk mestringstro enn det bakgrunnsvariablene skulle tilsi. Hva er det disse skolene gjør som får elevene til å tro på egne evner til å delta i demokratiet? Rapporten gir innblikk i forskning på fire ungdomsskoler i Norge og er basert på intervjuer med skoleledere, lærere og elever. Formålet med forskningen har vært å skape innsikt i hvordan skolen – og spesielt demokrati- og medborgerskapsundervisningen i samfunnsfag – kan bidra til at de sosiale bakgrunnsvariablenes påvirkning på ungdommers demokratiske deltakelse reduseres og utjevnes. Rapporten inngår i prosjektet DEMOCIT (Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere), som er finansiert av Norges forskningsråd.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNOVA/OsloMeten_US
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport;15/2023
dc.titlePolitisk mestringstro i ungdomsskolen. Casestudie om demokrati- og medborgerskapsundervisning i fire norske ungdomsskoleren_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber91en_US
dc.relation.projectDEMOCITen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel