Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarstensen, Steinar
dc.contributor.authorVindels, Carsten Hjalmar
dc.date.accessioned2023-11-07T13:39:57Z
dc.date.available2023-11-07T13:39:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101149
dc.description.abstractElever i yrkesfag har praksis i bedrift gjennom faget yrkesfaglig fordyping (YFF). Der får de mulighet til å spesialisere seg i et yrke eller i en bransje. I tillegg til å løse arbeidsoppgaver i bedriftene, lærer de seg nye ord og begreper som er i bruk i de yrkene. Denne masteroppgaven handler om hva skolen kan gjøre for å forsterke språkutviklingen og beskriver et aksjonsprosjekt der dataene ble samlet inn skoleåret 2022/2023. Klassen og jeg laget og testet et undervisningsopplegg som er egnet for å gi dem en større språkkompetanse. Det er behov for å bedre deres språkkompetanse. Jeg har tidligere laget en ordlæringsoppgave der mine elever noterer ord som er nye for dem og som de kommer borti når de er utplassert i bedrift. Denne oppgaven ga ikke nok kontekst eller øving på å bruke ordet i setninger skriftlig og muntlig for å gi elevene god språklæring. For å for å gi dem et større yrkesrelatert ordforråd og en større følelse av yrkesidentitet, ble ordlæringen videreutviklet og oppgaven tatt til et høyere nivå ved å kombinere den med metoder fra språklæring.en_US
dc.description.abstractPupils attending the subject yrkesfaglig fordyping (vocational training with an opportunity to specialize in a chosen craft or trade), are placed in training programs at companies as a part of their education. There they learn new words and concepts in addition to solving daily tasks. This master's thesis is about what the school can do to strengthen the development of language skills and describes an action project where the data was collected in the school year 2022/2023. The class and I created and tested an assignment that is suitable for giving them greater language competence. There is a need to improve language skills. Previously, I have created a word learning task where my students note words that are new to them when they are placed with companies. However, the task as it was does not provide enough context or practice in using the words in writing sentences or orally, to give the students good language learning. In order to give them a larger occupational vocabulary and a greater sense of occupational identity, the word learning was further developed, and the assignment taken to a higher level by combining it with methods from language learning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.titleSpråklæring gjennom yrkesfaglig fordyping - Et aksjonsforskningsprosjekt i yrkesspråk.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel