Yrkesfaglærerutdanning – En koherent og helhetlig opplæring mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksisfeltet
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3101042Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven, Yrkesfaglærerutdanning – En koherent og helhetlig opplæring mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksisfeltet, presenterer en undersøkelse av praksisopplæring innen Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) ved OsloMet, hvor det settes søkelys på behovet for en mer relevant, profesjonsrettet og koherent praksisopplæring, relatert til yrkets kvalifikasjoner og samfunnets behov.
Det er mye forskningsarbeid om lærerutdanningene generelt og PPU – lærerutdanningene, men når det gjelder PPU-Y lærerutdanningen så finnes det mindre forskning på feltet (Kunnskapsdepartementet, 2017). Søker man på internett etter PPU-Y praksisopplæring vises det kun fragmentert forskning om temaet. Spørsmålet er om funnene fra undersøkelser, hvor PPU – studentene oppfatter relevant fra praksis når de underviser et fellesfag, kan sammenlignes med og overføres til PPU-Y studentene, når disse utfører et arbeid som handler om yrkesdidaktikk eller yrkespedagogikk på et verksted.
Denne masteroppgaven tas sikte på å undersøke hvordan PPU-Y studenter fra OsloMet har erfart opplæring fra praksisfelt, under studiets tre praksisperioder. Funn fra undersøkelsen kan bidras til med kunnskap om feltet, og at resultatene fra studien kan muligens munne ut i en mer relevant og helhetlig praksisopplæring, etter studentenes tilbakemeldinger.
Problemstillingen i studien lyder som følgende: I hvilken grad opplever studentene at praksisopplæring på PPU-Y forbereder dem til arbeidet som yrkesfaglærer?
Tre faktorer som påvirker praksisopplæringen blir drøftet: (1) veiledning fra praksislærere og organisering av veiledning, (2) relevant og profesjonsrettet praksisopplæring, og (3) koherent og helhetlig opplæring mellom campus og praksisfelt.
Empirien i dette studien er basert på en kvantitativ spørreundersøkelse, hvor utvalgte er alle 2. års PPU-Y studenter fra OsloMet kullet 2020 – 2022. Studien viser hovedtendens på at studentene er generelt fornøyde med praksisopplæring hvor studenten får øve mye på profesjons hovedoppgave, elevenes læring i klasserom. Det finnes indikasjoner fra studien som peker på at, praksislærere kan gi studentene en bedre praksis på andre profesjonsoppgaver som: Elevenes praktiske læring på verksted, oppfølging av elevene i faget YFF, deltakelse i teamarbeid og avdelingsmøter. Funnene antyder også behovet for et strukturert samarbeid og koordinering av praksisopplæring mellom lærerutdanningsinstitusjonen og praksisfeltet.