Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannessen, Lars Emil Fagernes
dc.contributor.authorMjåvatn, Kine Henriette
dc.contributor.authorHusebø, Vibeke
dc.date.accessioned2023-10-30T13:47:46Z
dc.date.available2023-10-30T13:47:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099473
dc.description.abstractSosiale medier er en stor del av ungdommers hverdag, og fenomenet sosiale medier er relativt nytt. Det bringer opp nye utfordringer for foreldregenerasjonen i dag. Ungdom og sosiale medier har i den forbindelse blitt et politisk satsingsområde for å sikre økt digital kompetanse og en trygg digital barndom. Målet med denne studien er å bidra med kunnskap om hvordan det er å være forelder til en ungdom med sosiale medier. I denne masteroppgaven ønsker vi å utforske foreldres perspektiver på ungdom og sosiale medier gjennom følgende problemstilling: “Hvordan forholder foreldre seg til sin ungdoms bruk av sosiale medier?”. For å svare på den overordnede problemstillingen har vi operasjonalisert tre underproblemstillinger som gir svar på (1) hvordan foreldre forholder seg til aldersgrenser på sosiale medier (2) hvordan foreldre forholder seg til ungdommens privatliv på sosiale medier (3) hvilke potensielle problemer foreldre ser ved sin ungdoms bruk av sosiale medier. For å besvare den overordnede problemstillingen har vi anvendt kvalitativ metode. Vi har gjennomført åtte dybdeintervjuer med foreldre til ungdom på ungdomsskolen. I arbeidet med å analysere datamaterialet brukte vi tematisk analyse. Til grunn for denne studien ligger en fortolkende tilnærming, og som teorigrunnlag har vi utforsket og anvendt teori om perspektiver og rolleteori. Samlet sett finner studien at foreldrene står i en konflikt mellom å følge aldersgrenser, og ønsket om å inkludere ungdommen på sosiale medier. De aller fleste tillater sosiale medier før ungdommen er gammel nok. Foreldrene anerkjenner at ungdommens privatliv er viktig. I lys av det er det vanlig at foreldrene har mindre samtaler med ungdommen når de blir eldre, med mindre det oppstår noe alvorlig på sosiale medier. Flere velger å opprettholde noe kontroll, for eksempel ved å ha foreldrekontroll over ungdommens apper. Foreldrenes bekymringer for sosiale medier er knyttet til mobbing og utenforskap, voldelig innhold, falske fasader, usunne idealer og lettkledde bilder på sosiale medier. Studien kaster særlig lys over de mange dilemmaene og konfliktene som foreldre kan stå i. Dette er viktig og avgjørende kunnskap for både foreldre og de som arbeider med ungdom og sosiale medier.en_US
dc.description.abstractSocial media plays an important role in adolescents’ everyday life, and the phenomenon of social media is relatively new. It brings up new challenges for today's generations of parents. Adolescents and social media have become a political focus area to increase digital competence and ensure a safe digital childhood. The aim of this study is to contribute to this field, with knowledge of what it is like to be a parent of an adolescent with social media. In this master´s thesis, we are exploring parents’ perspectives on adolescents and social media through the following problem statement: “How do parents relate to their adolescent’s use of social media?”. To answer the overall problem statement, we have operationalized three sub-questions that will answer (1) how parents deal with age restrictions on social media (2) how parents deal with the adolescent’s privacy on social media (3) which potential problems parents see related to their adolescent’s use of social media. In order to answer the overall problem statement, we are applying a qualitative method. We have conducted eight in-depth interviews with parents who have an adolescent at secondary school. In the work of analyzing the data material, we used thematic analysis. This study is based on an interpretive approach, and as a theoretical basis we have explored and applied theory of perspectives and role theory. All together, the study finds that parents are in a conflict between following age restrictions, and the desire to include their adolescent on social media. The vast majority allow social media before they are old enough. The parents in the study acknowledge that the adolescents' privacy is important. Therefore, it is common for the parents to have fewer conversations with their adolescent as they get older, unless something serious occurs on social media. Many choose to maintain some control, for example by having parental control of the adolescent’s apps. The parents' concerns about social media are linked to bullying and ostracism, violent content, false facades, unhealthy ideals and scantily clad pictures on social media. The study sheds light on the many dilemmas and conflicts parents might find themselves in. This is important and crucial knowledge for both parents and people working with adolescents and social media.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSosiale medieren_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.subjectForeldreen_US
dc.subjectDigital barndomen_US
dc.subjectDigital kompetanseen_US
dc.titleDet er jo vanskelig – man må bare stålsette segen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel