dc.contributor.author | Haakonsen, Peter | |
dc.date.accessioned | 2023-10-20T06:12:54Z | |
dc.date.available | 2023-10-20T06:12:54Z | |
dc.date.created | 2023-03-30T11:02:37Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2023, 16 (2), . | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3097684 | |
dc.description.abstract | Helt siden det tidlig i 2018 ble kjent at programmering skulle bli en del av Kunst og håndverk i kommende
læreplaner, startet jeg å holde korte kurs i programmering for faglærerstudenter i design, kunst og hånd-
verk. Hensikten var først å gi studentene et innblikk i hva slags muligheter som lå i programmering i
Kunst og håndverk, og forhåpentligvis bidra til at enkelte av studentene ville orientere seg videre i temaet
på egenhånd. Utviklingen av denne undervisningen har gradvis utviklet seg fra år til år, i en vekselvirkning
sammen med andre relevante prosjekter. Gjennom designbasert forskning med mål om å utvikle og
forbedre egen praksis, ser denne artikkelen på fem års undervisning i programmering med hovedfokus
på Scratch. En erfaring er at det er viktigere at studenter (og elever) får komme fort i gang med å utforske
programmeringens muligheter og begrensninger, enn at de skal få veldig mye opplæring i forkant av en
økt. Et annet biprodukt eller resultat av disse erfaringene er at strukturen på undervisningen settes opp
som en egen kode, som har fått navnet pseudokodemodellen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Programmering i Kunst og håndverk 2018-2022 : Utviklingen av pseudokodemodellen. | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.7577/formakademisk.4812 | |
dc.identifier.cristin | 2138425 | |
dc.source.journal | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk | en_US |
dc.source.volume | 16 | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.source.pagenumber | 16 | en_US |